Od Anděla na horách po pomy. Jak se lyžovalo za socialismu

4/41
Zavřít
  • Mikulčin vrch - Zvratkový vlek u chaty Myšáčka v 60. letech
    Mikulčin vrch - Zvratkový vlek u chaty Myšáčka v 60. letech| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Informační tabule z dnes již neexistujícího vleku na Královci u Valašských Klobouk.
    Informační tabule z dnes již neexistujícího vleku na Královci u Valašských Klobouk.| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Zbytky lyžařského vleku na Kleti. Provoz vleku byl ukončen téměř před 30 lety. Na podpěrách vleku byly použity ozubené kladky původně určené pro lesní lanovky používané ke stahování kmenů ze svahu.
    Zbytky lyžařského vleku na Kleti. Provoz vleku byl ukončen téměř před 30 lety. Na podpěrách vleku byly použity ozubené kladky původně určené pro lesní lanovky používané ke stahování kmenů ze svahu.| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Opuštěné podpěry zvratkového vleku ve Všemině.
    Opuštěné podpěry zvratkového vleku ve Všemině.| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Speciální konstrukce horní stanice bývalého lyžařského dvojvleku TJ Gottwaldov, který byl v 90. letech přesunut z Velkých Karlovic do Huslenek. Na svahu se nachází poslední části konstrukce vleku.
    Speciální konstrukce horní stanice bývalého lyžařského dvojvleku TJ Gottwaldov, který byl v 90. letech přesunut z Velkých Karlovic do Huslenek. Na svahu se nachází poslední části konstrukce vleku.| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Vlek v Boskovštejně byl jediným vlekem na Znojemsku. Poslední památkou na vlek je prázdná bouda obsluhy vleku a jedna podpěra.
    Vlek v Boskovštejně byl jediným vlekem na Znojemsku. Poslední památkou na vlek je prázdná bouda obsluhy vleku a jedna podpěra.| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Především v 60. a 70. letech vznikala spousta malých vesnických vleků, které byly stavěny svépomocí často s využitím různých vyřazených komponent z větších podniků. Na fotografii je ukázka toho, jak bylo řešeno napínání lana vleku na Královci. Z nedalekého kamenolomu byl použit vozík naplněný kamením, který se pohyboval na kolejnicích pod úhlem cca 40 stupňů a pojížděním vyrovnával napnutí lana.
    Především v 60. a 70. letech vznikala spousta malých vesnických vleků, které byly stavěny svépomocí často s využitím různých vyřazených komponent z větších podniků. Na fotografii je ukázka toho, jak bylo řešeno napínání lana vleku na Královci. Z nedalekého kamenolomu byl použit vozík naplněný kamením, který se pohyboval na kolejnicích pod úhlem cca 40 stupňů a pojížděním vyrovnával napnutí lana.| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Zarostlá napínací stanice lyžařského vleku z dílny Metasport Ostrava ve Vsetíně.
    Zarostlá napínací stanice lyžařského vleku z dílny Metasport Ostrava ve Vsetíně.| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Součástí poháněcí stanice lyžařského vleku ve Svatém Štěpánu bylo upravené kolo z tanku pocházející z nedalekého vojenského skladu ve slovenské Nemšové.
    Součástí poháněcí stanice lyžařského vleku ve Svatém Štěpánu bylo upravené kolo z tanku pocházející z nedalekého vojenského skladu ve slovenské Nemšové.| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Vlek od Metasportu Ostrava na Mikulčině vrchu byl provozován od roku 1987. Jeho provoz skončil krátce po roce 2010, odkdy postupně zarůstá. Na podzim roku 2018 byl vlek značně poškozen popadanými stromy.
    Vlek od Metasportu Ostrava na Mikulčině vrchu byl provozován od roku 1987. Jeho provoz skončil krátce po roce 2010, odkdy postupně zarůstá. Na podzim roku 2018 byl vlek značně poškozen popadanými stromy.| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Vlek poblíž Radhoště obsluhoval krátkou, ale velmi prudkou sjezdovku, která je dnes již zcela zarostlá. V terénu se stále nacházejí podpěry vleku.
    Vlek poblíž Radhoště obsluhoval krátkou, ale velmi prudkou sjezdovku, která je dnes již zcela zarostlá. V terénu se stále nacházejí podpěry vleku.| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Chátrající vlek Tatrapoma H nad Párnicí (okres Dolný Kubín, Slovensko).
    Chátrající vlek Tatrapoma H nad Párnicí (okres Dolný Kubín, Slovensko).| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Opuštěný vlek na Bumbálce v Moravskoslezských Beskydech.
    Opuštěný vlek na Bumbálce v Moravskoslezských Beskydech.| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Zarostlý a částečně demontovaný vlek v Labské u Špindlerova Mlýna.
    Zarostlý a částečně demontovaný vlek v Labské u Špindlerova Mlýna.| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Zbytky zvratkového vleku na Kutinách (okres Žďár nad Sázavou).
    Zbytky zvratkového vleku na Kutinách (okres Žďár nad Sázavou).| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Trosky vleku Transporta VL 1000 na Hradisku u Žiliny v roce 2011. Vlek byl poté zcela odstraněn z terénu. Jedná se o jedno z řady zaniklých příměstských lyžařských středisek.
    Trosky vleku Transporta VL 1000 na Hradisku u Žiliny v roce 2011. Vlek byl poté zcela odstraněn z terénu. Jedná se o jedno z řady zaniklých příměstských lyžařských středisek.| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Chátrající vlek EPV 300 na Babím lomu ve Strážovicích u Kyjova. Kvůli jižní orientaci a malé nadmořské výšce se na svahu skoro vůbec nelyžovalo.
    Chátrající vlek EPV 300 na Babím lomu ve Strážovicích u Kyjova. Kvůli jižní orientaci a malé nadmořské výšce se na svahu skoro vůbec nelyžovalo.| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Opuštěný vlek EPV 300 ve Varíně na úpatí Malé Fatry.
    Opuštěný vlek EPV 300 ve Varíně na úpatí Malé Fatry.| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Nástupní stanice chátrajícího kotvičkového vleku nedaleko Špindlerova Mlýna.
    Nástupní stanice chátrajícího kotvičkového vleku nedaleko Špindlerova Mlýna.| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Zbytky horní stanice vleku Tatrapoma H na Kľačianské Maguře v Malé Fatře.
    Zbytky horní stanice vleku Tatrapoma H na Kľačianské Maguře v Malé Fatře.| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Horní stanice zrušeného kotvičkového vleku v Ruprechtově (okres Vyškov).
    Horní stanice zrušeného kotvičkového vleku v Ruprechtově (okres Vyškov).| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Mikulčin vrch - Uvádění vleku Turdus do provozu v říjnu 1959
    Mikulčin vrch - Uvádění vleku Turdus do provozu v říjnu 1959| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Mikulčin vrch - Uvádění vleku Turdus do provozu v říjnu 1959
    Mikulčin vrch - Uvádění vleku Turdus do provozu v říjnu 1959| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Mikulčin vrch - Zahájení provozu vleku v sezńě 1959-1960
    Mikulčin vrch - Zahájení provozu vleku v sezńě 1959-1960| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Mikulčin vrch - Běžné opravy vleku
    Mikulčin vrch - Běžné opravy vleku| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Mikulčin vrch - Neděle na vleku
    Mikulčin vrch - Neděle na vleku| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Mikulčin vrch - Od svého počátku až do 90. let se areál těšil velkému zájmu lyžařů
    Mikulčin vrch - Od svého počátku až do 90. let se areál těšil velkému zájmu lyžařů| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Mikulčin vrch - Od svého počátku až do 90. let se areál těšil velkému zájmu lyžařů
    Mikulčin vrch - Od svého počátku až do 90. let se areál těšil velkému zájmu lyžařů| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Mikulčin vrch - Zvratkový vlek u chaty Myšáčka v 60. letech
    Mikulčin vrch - Zvratkový vlek u chaty Myšáčka v 60. letech| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Mikulčin vrch - Pohled na svah a vleky na Myšáčce. kromě vleků klubu LO Spartak Uherský Brod zde měli vleky i členové oddílu TJ Slovácká Slavia Uherské Hradiště
    Mikulčin vrch - Pohled na svah a vleky na Myšáčce. kromě vleků klubu LO Spartak Uherský Brod zde měli vleky i členové oddílu TJ Slovácká Slavia Uherské Hradiště| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Mikulčin vrch - Pohled od vrchní stanice dvoukotvy na Lopatě
    Mikulčin vrch - Pohled od vrchní stanice dvoukotvy na Lopatě| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Mikulčin vrch - Pohled na vrchní stanici zvratkového vleku (nalevo) a nové dvoukotvy z dílen Metasportu Ostrava
    Mikulčin vrch - Pohled na vrchní stanici zvratkového vleku (nalevo) a nové dvoukotvy z dílen Metasportu Ostrava| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Mikulčin vrch - Vrchní stanice Metasport BLV-2 v roce 2020. Vlevo zázemí obsluhy vleku KV 400. Dříve v tomto místě stála vrchní stanice zvratkového vleku.
    Mikulčin vrch - Vrchní stanice Metasport BLV-2 v roce 2020. Vlevo zázemí obsluhy vleku KV 400. Dříve v tomto místě stála vrchní stanice zvratkového vleku.| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Mikulčin vrch - Pohled do údolí od vrchní stanice vleku BLV-2 v roce 2020. Vedle podpěry si lze všimnout trosky horní stanice vleku KV 400.
    Mikulčin vrch - Pohled do údolí od vrchní stanice vleku BLV-2 v roce 2020. Vedle podpěry si lze všimnout trosky horní stanice vleku KV 400.| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Mikulčin vrch - Trasa vleků BLV-2 a KV 400, jehož podpěry jsou částečně demontovány. Foto z roku 2020.
    Mikulčin vrch - Trasa vleků BLV-2 a KV 400, jehož podpěry jsou částečně demontovány. Foto z roku 2020.| Zdroj: Zapomenuté lyžařské vleky
  • Ratiboř - Nástup na vlek
    Ratiboř - Nástup na vlek| Zdroj: Oldřich Matula
  • Ratiboř - Na svahu
    Ratiboř - Na svahu| Zdroj: Stanislav Haša
  • Ratiboř - Fronta k vleku
    Ratiboř - Fronta k vleku| Zdroj: Stanislav Haša
  • Ratiboř - Lyžařský vlek ve své střední části
    Ratiboř - Lyžařský vlek ve své střední části| Zdroj: Stanislav Haša
  • Ratiboř - U vleku
    Ratiboř - U vleku| Zdroj: Stanislav Haša
  • Ratiboř - Lyžařské a sáňkařské závody v Dolince v údolí Kobelný (před výstavbou vleku)
    Ratiboř - Lyžařské a sáňkařské závody v Dolince v údolí Kobelný (před výstavbou vleku)| Zdroj: Stanislav Haša
Mikulčin vrch - Zvratkový vlek u chaty Myšáčka v 60. letech
Informační tabule z dnes již neexistujícího vleku na Královci u Valašských Klobouk.
Zbytky lyžařského vleku na Kleti. Provoz vleku byl ukončen téměř před 30 lety. Na podpěrách vleku byly použity ozubené kladky původně určené pro lesní lanovky používané ke stahování kmenů ze svahu.
Opuštěné podpěry zvratkového vleku ve Všemině.
Speciální konstrukce horní stanice bývalého lyžařského dvojvleku TJ Gottwaldov, který byl v 90. letech přesunut z Velkých Karlovic do Huslenek. Na svahu se nachází poslední části konstrukce vleku.
Vlek v Boskovštejně byl jediným vlekem na Znojemsku. Poslední památkou na vlek je prázdná bouda obsluhy vleku a jedna podpěra.
Především v 60. a 70. letech vznikala spousta malých vesnických vleků, které byly stavěny svépomocí často s využitím různých vyřazených komponent z větších podniků. Na fotografii je ukázka toho, jak bylo řešeno napínání lana vleku na Královci. Z nedalekého kamenolomu byl použit vozík naplněný kamením, který se pohyboval na kolejnicích pod úhlem cca 40 stupňů a pojížděním vyrovnával napnutí lana.
Zarostlá napínací stanice lyžařského vleku z dílny Metasport Ostrava ve Vsetíně.
Součástí poháněcí stanice lyžařského vleku ve Svatém Štěpánu bylo upravené kolo z tanku pocházející z nedalekého vojenského skladu ve slovenské Nemšové.
Vlek od Metasportu Ostrava na Mikulčině vrchu byl provozován od roku 1987. Jeho provoz skončil krátce po roce 2010, odkdy postupně zarůstá. Na podzim roku 2018 byl vlek značně poškozen popadanými stromy.
Vlek poblíž Radhoště obsluhoval krátkou, ale velmi prudkou sjezdovku, která je dnes již zcela zarostlá. V terénu se stále nacházejí podpěry vleku.
Chátrající vlek Tatrapoma H nad Párnicí (okres Dolný Kubín, Slovensko).
Opuštěný vlek na Bumbálce v Moravskoslezských Beskydech.
Zarostlý a částečně demontovaný vlek v Labské u Špindlerova Mlýna.
Zbytky zvratkového vleku na Kutinách (okres Žďár nad Sázavou).
Trosky vleku Transporta VL 1000 na Hradisku u Žiliny v roce 2011. Vlek byl poté zcela odstraněn z terénu. Jedná se o jedno z řady zaniklých příměstských lyžařských středisek.
Chátrající vlek EPV 300 na Babím lomu ve Strážovicích u Kyjova. Kvůli jižní orientaci a malé nadmořské výšce se na svahu skoro vůbec nelyžovalo.
Opuštěný vlek EPV 300 ve Varíně na úpatí Malé Fatry.
Nástupní stanice chátrajícího kotvičkového vleku nedaleko Špindlerova Mlýna.
Zbytky horní stanice vleku Tatrapoma H na Kľačianské Maguře v Malé Fatře.
Horní stanice zrušeného kotvičkového vleku v Ruprechtově (okres Vyškov).
Mikulčin vrch - Uvádění vleku Turdus do provozu v říjnu 1959
Mikulčin vrch - Uvádění vleku Turdus do provozu v říjnu 1959
Mikulčin vrch - Zahájení provozu vleku v sezńě 1959-1960
Mikulčin vrch - Běžné opravy vleku
Mikulčin vrch - Neděle na vleku
Mikulčin vrch - Od svého počátku až do 90. let se areál těšil velkému zájmu lyžařů
Mikulčin vrch - Od svého počátku až do 90. let se areál těšil velkému zájmu lyžařů
Mikulčin vrch - Zvratkový vlek u chaty Myšáčka v 60. letech
Mikulčin vrch - Pohled na svah a vleky na Myšáčce. kromě vleků klubu LO Spartak Uherský Brod zde měli vleky i členové oddílu TJ Slovácká Slavia Uherské Hradiště
Mikulčin vrch - Pohled od vrchní stanice dvoukotvy na Lopatě
Mikulčin vrch - Pohled na vrchní stanici zvratkového vleku (nalevo) a nové dvoukotvy z dílen Metasportu Ostrava
Mikulčin vrch - Vrchní stanice Metasport BLV-2 v roce 2020. Vlevo zázemí obsluhy vleku KV 400. Dříve v tomto místě stála vrchní stanice zvratkového vleku.
Mikulčin vrch - Pohled do údolí od vrchní stanice vleku BLV-2 v roce 2020. Vedle podpěry si lze všimnout trosky horní stanice vleku KV 400.
Mikulčin vrch - Trasa vleků BLV-2 a KV 400, jehož podpěry jsou částečně demontovány. Foto z roku 2020.
Ratiboř - Nástup na vlek
Ratiboř - Na svahu
Ratiboř - Fronta k vleku
Ratiboř - Lyžařský vlek ve své střední části
Ratiboř - U vleku
Ratiboř - Lyžařské a sáňkařské závody v Dolince v údolí Kobelný (před výstavbou vleku)