Vodní dílo Troja–Podbaba: Při rekonstrukci plaveních komor v roce 1996 byly zřízeny dvě vodní elektrárny v bočních zdech větší komory.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Vodní dílo pod hradem Střekov u Ústí nad Labem se stavělo v letech 1923 až 1936.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Vodní dílo Střekov: Současný pohled na dílo, jehož součástí je kromě plavební komory také vodní elektrárna a rybí přechod.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Vodní dílo Střekov: Budování plavební komory podle návrhu architekta F. Vahaly. Cílem bylo především splavnit řeku v oblasti střekovských peřejí.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Vodní dílo Střekov: Historický výkres – studie.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Vodní dílo Střekov: Vzpěrná vrata v dolní části velké plavební komory.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Vodní dílo Klecany u Prahy se začalo stavět v roce 1897, hotové bylo do dvou let. Na snímku montáž vrat ve střední části.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Zlatá Praha
Vodní dílo Klecany: Pohled na dnešní jez z horního plavebního kanálu. Namísto původních dvou ostrovů vznikl na Vltavě jeden.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Ing. Martin Horský, Ph.D
Vodní dílo Klecany: Stav stavebních prací na stavbě jezu dne 22. 12. 1897 (pohled z levého břehu).|
Zdroj: www.lvvc.cz/Die Reform
„Zdýmadlo“ u Klecan bylo do roku 1898 prvním z děl Komise pro kanalisování Vltavy a Labe v Čechách. Výstavbu financovala ze dvou třetin rakouská vláda a z jedné třetiny české místodržitelství.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Vltavy, státní podnik
Vodní dílo Klecany: Historická situace vodního díla.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Technický obzor
Technicky unikátní železobetonový most v Kolíně, v jehož tělese je začleněno zdymadlo, byl vybudován poblíž starého mostu z roku 1878.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Vodní dílo Kolín: První projekt mostu přes Labe vypracovalo Ředitelství pro stavbu vodních cest, architektonickou koncepci vyhotovil v roce 1913 Antonín Engel. Most stojí od roku 1925.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Vodní dílo Kolín: Pohled na plavební komoru od dolních vrat.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Vodní dílo Kolín: Výstavba vodního díla Kolín.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Vodní dílo Kolín: Nedávno dokončený most se zdymadlem, 30. léta 20. století.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Vodní dílo Miřejovice: Původní zdymadlo a jezový most byly postaveny na Vltavě v letech 1900–1904.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Vltavy, státní podnik
Vodní dílo Miřejovice: V letech 1928–1930 byl jez a most rekonstruován firmou Kapsa & Müller společně s výstavbou elektrárny.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Vltavy, státní podnik
Vodní dílo Miřejovice: Jedinečná secesní budova elektrárny je jednopatrová, obdélníkového půdorysu. Dominantu tvoří transformátorová věž. Elektrárnu i ovládací velín zkonstruoval závod Františka Křižíka.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Ing. Markéta Komárková
Vodní dílo Miřejovice: Američané byli řešením díla natolik ohromeni, že v roce 1904 zakoupili licenci a postavili dvě podobná zařízení (dodnes fungující) v Americe na řece Mohawk u New Yorku.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Vltavy, státní podnik
Vodní dílo Miřejovice: Pohled z horního kanálu na hotové plavidla komory v roce 1902.|
Zdroj: www.lvvc.cz/časopis Střední Labe
Starý labský jez v Obříství u Mělníka postavený v letech 1908 až 1912 podle návrhu architekta Pavla Janáka.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Starý jez v Obříství dnes. Svou funkci přestal plnit po modernizaci vodní cesty. Od roku 1958 patří mezi české kulturní památky.|
Zdroj: Iffiii/Wikimedia Commons
Vodní dílo Obříství: Mostový sklopný jez zajišťoval vzdutí vody v Labi pro zajištění plavebního provozu.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Vodní dílo Obříství: Zdymadlo se skládalo z jezové části a plavebního kanálu s komorou, která umožňovala plavbu lodím o nosnosti do 800 tun.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Vodní dílo Obříství: Mostový sklopný jez se začal budovat současně s jezem mělnickým, ale dokončen byl o rok později. Měl dvě pole: širší bylo hrazeno stavidlovým uzávěrem se sklopnými slupicemi, kratší mostovou konstrukcí.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Vodní dílo Poděbrady: Strojovna vodní elektrárny navržené v roce 1913 architektem A. Engelem. Dokončena byla v roce 1918.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Michal Louč
Vodní dílo Poděbrady: Pohledí na jez a vodní elektrárnu dnes.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Fakulta stavební ČVUT
Vodní dílo Poděbrady: Výstavba zdymadla v duchu moderního klasicismu byla hotová v roce 1924.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Vodní dílo Poděbrady: Do výstavby se zapojilo kromě 20 místních dělníků i něco přes 44 italských válečných zajatců.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Vodní dílo Poděbrady: Stavební práce měla na starosti česká firma J. Lanna, elektrické zařízení pak firma Křižík.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Vodní dílo Poděbrady: Dobový pohled na zdymadlo a elektrárnu.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Československá vlastivěda
Vodní dílo Troja–Podbaba: Montování vrat v dolní části plavební komory Podbaba v roce 1901.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Vodní dílo Troja–Podbaba: Velkou plavební komoru původně postavila firma Lanna v letech 1899 až 1902 v rámci splavnění Vltavy mezi Prahou a Mělníkem.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Vodní dílo Troja–Podbaba: Vodní elektrárna Troja.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
Vodní dílo Troja–Podbaba: Stavba jezu u Troji v roce 1900.|
Zdroj: www.lvvc.cz/měsíčník Epocha
Vodní dílo Troja–Podbaba: Exkurze posluchačů Německé technické university na stavbě jezu, rok 1901.|
Zdroj: www.lvvc.cz/Allgemeine Bauzeitung