V Česku slouží vodní díla stará i přes sto let. Podívejte se, jak rostly jezy a elektrárny na Vltavě a Labi

1/37
Přehled fotografií
Zavřít
  • Vodní dílo Troja–Podbaba: Při rekonstrukci plaveních komor v roce 1996 byly zřízeny dvě vodní elektrárny v bočních zdech větší komory.
    Vodní dílo Troja–Podbaba: Při rekonstrukci plaveních komor v roce 1996 byly zřízeny dvě vodní elektrárny v bočních zdech větší komory.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Vodní dílo pod hradem Střekov u Ústí nad Labem se stavělo v letech 1923 až 1936.
    Vodní dílo pod hradem Střekov u Ústí nad Labem se stavělo v letech 1923 až 1936.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Vodní dílo Střekov: Současný pohled na dílo, jehož součástí je kromě plavební komory také vodní elektrárna a rybí přechod.
    Vodní dílo Střekov: Současný pohled na dílo, jehož součástí je kromě plavební komory také vodní elektrárna a rybí přechod.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Vodní dílo Střekov: Budování plavební komory podle návrhu architekta F. Vahaly. Cílem bylo především splavnit řeku v oblasti střekovských peřejí.
    Vodní dílo Střekov: Budování plavební komory podle návrhu architekta F. Vahaly. Cílem bylo především splavnit řeku v oblasti střekovských peřejí.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Vodní dílo Střekov: Historický výkres – studie.
    Vodní dílo Střekov: Historický výkres – studie.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Vodní dílo Střekov: Vzpěrná vrata v dolní části velké plavební komory.
    Vodní dílo Střekov: Vzpěrná vrata v dolní části velké plavební komory.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Vodní dílo Klecany u Prahy se začalo stavět v roce 1897, hotové bylo do dvou let. Na snímku montáž vrat ve střední části.
    Vodní dílo Klecany u Prahy se začalo stavět v roce 1897, hotové bylo do dvou let. Na snímku montáž vrat ve střední části.| Zdroj: www.lvvc.cz/Zlatá Praha
  • Vodní dílo Klecany: Pohled na dnešní jez z horního plavebního kanálu. Namísto původních dvou ostrovů vznikl na Vltavě jeden.
    Vodní dílo Klecany: Pohled na dnešní jez z horního plavebního kanálu. Namísto původních dvou ostrovů vznikl na Vltavě jeden.| Zdroj: www.lvvc.cz/Ing. Martin Horský, Ph.D
  • Vodní dílo Klecany: Stav stavebních prací na stavbě jezu  dne 22. 12. 1897 (pohled z levého břehu).
    Vodní dílo Klecany: Stav stavebních prací na stavbě jezu dne 22. 12. 1897 (pohled z levého břehu).| Zdroj: www.lvvc.cz/Die Reform
  • „Zdýmadlo“ u Klecan bylo do roku 1898 prvním z děl Komise pro kanalisování Vltavy a Labe v Čechách. Výstavbu financovala ze dvou třetin rakouská vláda a z jedné třetiny české místodržitelství.
    „Zdýmadlo“ u Klecan bylo do roku 1898 prvním z děl Komise pro kanalisování Vltavy a Labe v Čechách. Výstavbu financovala ze dvou třetin rakouská vláda a z jedné třetiny české místodržitelství.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Vltavy, státní podnik
  • Vodní dílo Klecany: Historická situace vodního díla.
    Vodní dílo Klecany: Historická situace vodního díla.| Zdroj: www.lvvc.cz/Technický obzor
  • Technicky unikátní železobetonový  most v Kolíně, v jehož tělese je začleněno zdymadlo, byl vybudován poblíž starého mostu z roku 1878.
    Technicky unikátní železobetonový most v Kolíně, v jehož tělese je začleněno zdymadlo, byl vybudován poblíž starého mostu z roku 1878.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Vodní dílo Kolín: První projekt mostu přes Labe vypracovalo Ředitelství pro stavbu vodních cest, architektonickou koncepci vyhotovil v roce 1913 Antonín Engel. Most stojí od roku  1925.
    Vodní dílo Kolín: První projekt mostu přes Labe vypracovalo Ředitelství pro stavbu vodních cest, architektonickou koncepci vyhotovil v roce 1913 Antonín Engel. Most stojí od roku 1925.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Vodní dílo Kolín: Pohled na plavební komoru od dolních vrat.
    Vodní dílo Kolín: Pohled na plavební komoru od dolních vrat.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Vodní dílo Kolín: Výstavba vodního díla Kolín.
    Vodní dílo Kolín: Výstavba vodního díla Kolín.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Vodní dílo Kolín: Nedávno dokončený most se zdymadlem, 30. léta 20. století.
    Vodní dílo Kolín: Nedávno dokončený most se zdymadlem, 30. léta 20. století.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Vodní dílo Miřejovice: Původní zdymadlo a jezový most byly postaveny na Vltavě v letech 1900–1904.
    Vodní dílo Miřejovice: Původní zdymadlo a jezový most byly postaveny na Vltavě v letech 1900–1904.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Vltavy, státní podnik
  • Vodní dílo Miřejovice: V letech 1928–1930 byl jez a most rekonstruován firmou Kapsa & Müller společně s výstavbou elektrárny.
    Vodní dílo Miřejovice: V letech 1928–1930 byl jez a most rekonstruován firmou Kapsa & Müller společně s výstavbou elektrárny.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Vltavy, státní podnik
  • Vodní dílo Miřejovice: Jedinečná secesní budova elektrárny je jednopatrová, obdélníkového půdorysu. Dominantu tvoří transformátorová věž. Elektrárnu i ovládací velín zkonstruoval závod Františka Křižíka.
    Vodní dílo Miřejovice: Jedinečná secesní budova elektrárny je jednopatrová, obdélníkového půdorysu. Dominantu tvoří transformátorová věž. Elektrárnu i ovládací velín zkonstruoval závod Františka Křižíka.| Zdroj: www.lvvc.cz/Ing. Markéta Komárková
  • Vodní dílo Miřejovice: Američané byli řešením díla natolik ohromeni, že v roce 1904 zakoupili licenci a postavili dvě podobná zařízení (dodnes fungující) v Americe na řece Mohawk u New Yorku.
    Vodní dílo Miřejovice: Američané byli řešením díla natolik ohromeni, že v roce 1904 zakoupili licenci a postavili dvě podobná zařízení (dodnes fungující) v Americe na řece Mohawk u New Yorku.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Vltavy, státní podnik
  • Vodní dílo Miřejovice: Pohled z horního kanálu na hotové plavidla komory v roce 1902.
    Vodní dílo Miřejovice: Pohled z horního kanálu na hotové plavidla komory v roce 1902.| Zdroj: www.lvvc.cz/časopis Střední Labe
  • Starý labský jez v Obříství u Mělníka postavený v letech 1908 až 1912 podle návrhu architekta Pavla Janáka.
    Starý labský jez v Obříství u Mělníka postavený v letech 1908 až 1912 podle návrhu architekta Pavla Janáka.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Starý jez v Obříství dnes. Svou funkci přestal plnit po modernizaci vodní cesty. Od roku 1958 patří mezi české kulturní památky.
    Starý jez v Obříství dnes. Svou funkci přestal plnit po modernizaci vodní cesty. Od roku 1958 patří mezi české kulturní památky.| Zdroj: Iffiii/Wikimedia Commons
  • Vodní dílo Obříství: Mostový sklopný jez zajišťoval vzdutí vody v Labi pro zajištění plavebního provozu.
    Vodní dílo Obříství: Mostový sklopný jez zajišťoval vzdutí vody v Labi pro zajištění plavebního provozu.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Vodní dílo Obříství: Zdymadlo se skládalo z jezové části a plavebního kanálu s komorou, která umožňovala plavbu lodím o nosnosti do 800 tun.
    Vodní dílo Obříství: Zdymadlo se skládalo z jezové části a plavebního kanálu s komorou, která umožňovala plavbu lodím o nosnosti do 800 tun.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Vodní dílo Obříství: Mostový sklopný jez se začal budovat současně s jezem mělnickým, ale dokončen byl o rok později. Měl dvě pole: širší bylo hrazeno stavidlovým uzávěrem se sklopnými slupicemi, kratší mostovou konstrukcí.
    Vodní dílo Obříství: Mostový sklopný jez se začal budovat současně s jezem mělnickým, ale dokončen byl o rok později. Měl dvě pole: širší bylo hrazeno stavidlovým uzávěrem se sklopnými slupicemi, kratší mostovou konstrukcí.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Vodní dílo Poděbrady: Strojovna vodní elektrárny navržené v roce 1913 architektem A. Engelem. Dokončena byla v roce 1918.
    Vodní dílo Poděbrady: Strojovna vodní elektrárny navržené v roce 1913 architektem A. Engelem. Dokončena byla v roce 1918.| Zdroj: www.lvvc.cz/Michal Louč
  • Vodní dílo Poděbrady: Pohledí na jez a vodní elektrárnu dnes.
    Vodní dílo Poděbrady: Pohledí na jez a vodní elektrárnu dnes.| Zdroj: www.lvvc.cz/Fakulta stavební ČVUT
  • Vodní dílo Poděbrady: Výstavba zdymadla v duchu moderního klasicismu byla hotová v roce 1924.
    Vodní dílo Poděbrady: Výstavba zdymadla v duchu moderního klasicismu byla hotová v roce 1924.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Vodní dílo Poděbrady: Do výstavby se zapojilo kromě 20 místních dělníků i něco přes 44 italských válečných zajatců.
    Vodní dílo Poděbrady: Do výstavby se zapojilo kromě 20 místních dělníků i něco přes 44 italských válečných zajatců.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Vodní dílo Poděbrady: Stavební práce měla na starosti česká firma J. Lanna, elektrické zařízení pak firma Křižík.
    Vodní dílo Poděbrady: Stavební práce měla na starosti česká firma J. Lanna, elektrické zařízení pak firma Křižík.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Vodní dílo Poděbrady: Dobový pohled na zdymadlo a elektrárnu.
    Vodní dílo Poděbrady: Dobový pohled na zdymadlo a elektrárnu.| Zdroj: www.lvvc.cz/Československá vlastivěda
  • Vodní dílo Troja–Podbaba: Montování vrat v dolní části plavební komory Podbaba v roce 1901.
    Vodní dílo Troja–Podbaba: Montování vrat v dolní části plavební komory Podbaba v roce 1901.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Vodní dílo Troja–Podbaba: Velkou plavební komoru původně postavila firma Lanna v letech 1899 až 1902 v rámci splavnění Vltavy mezi Prahou a Mělníkem.
    Vodní dílo Troja–Podbaba: Velkou plavební komoru původně postavila firma Lanna v letech 1899 až 1902 v rámci splavnění Vltavy mezi Prahou a Mělníkem.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Vodní dílo Troja–Podbaba: Vodní elektrárna Troja.
    Vodní dílo Troja–Podbaba: Vodní elektrárna Troja.| Zdroj: www.lvvc.cz/Povodí Labe, státní podnik
  • Vodní dílo Troja–Podbaba: Stavba jezu u Troji v roce 1900.
    Vodní dílo Troja–Podbaba: Stavba jezu u Troji v roce 1900.| Zdroj: www.lvvc.cz/měsíčník Epocha
  • Vodní dílo Troja–Podbaba: Exkurze posluchačů Německé technické university na stavbě jezu, rok 1901.
    Vodní dílo Troja–Podbaba: Exkurze posluchačů Německé technické university na stavbě jezu, rok 1901.| Zdroj: www.lvvc.cz/Allgemeine Bauzeitung
Vodní dílo Troja–Podbaba: Při rekonstrukci plaveních komor v roce 1996 byly zřízeny dvě vodní elektrárny v bočních zdech větší komory.
Vodní dílo pod hradem Střekov u Ústí nad Labem se stavělo v letech 1923 až 1936.
Vodní dílo Střekov: Současný pohled na dílo, jehož součástí je kromě plavební komory také vodní elektrárna a rybí přechod.
Vodní dílo Střekov: Budování plavební komory podle návrhu architekta F. Vahaly. Cílem bylo především splavnit řeku v oblasti střekovských peřejí.
Vodní dílo Střekov: Historický výkres – studie.
Vodní dílo Střekov: Vzpěrná vrata v dolní části velké plavební komory.
Vodní dílo Klecany u Prahy se začalo stavět v roce 1897, hotové bylo do dvou let. Na snímku montáž vrat ve střední části.
Vodní dílo Klecany: Pohled na dnešní jez z horního plavebního kanálu. Namísto původních dvou ostrovů vznikl na Vltavě jeden.
Vodní dílo Klecany: Stav stavebních prací na stavbě jezu  dne 22. 12. 1897 (pohled z levého břehu).
„Zdýmadlo“ u Klecan bylo do roku 1898 prvním z děl Komise pro kanalisování Vltavy a Labe v Čechách. Výstavbu financovala ze dvou třetin rakouská vláda a z jedné třetiny české místodržitelství.
Vodní dílo Klecany: Historická situace vodního díla.
Technicky unikátní železobetonový  most v Kolíně, v jehož tělese je začleněno zdymadlo, byl vybudován poblíž starého mostu z roku 1878.
Vodní dílo Kolín: První projekt mostu přes Labe vypracovalo Ředitelství pro stavbu vodních cest, architektonickou koncepci vyhotovil v roce 1913 Antonín Engel. Most stojí od roku  1925.
Vodní dílo Kolín: Pohled na plavební komoru od dolních vrat.
Vodní dílo Kolín: Výstavba vodního díla Kolín.
Vodní dílo Kolín: Nedávno dokončený most se zdymadlem, 30. léta 20. století.
Vodní dílo Miřejovice: Původní zdymadlo a jezový most byly postaveny na Vltavě v letech 1900–1904.
Vodní dílo Miřejovice: V letech 1928–1930 byl jez a most rekonstruován firmou Kapsa & Müller společně s výstavbou elektrárny.
Vodní dílo Miřejovice: Jedinečná secesní budova elektrárny je jednopatrová, obdélníkového půdorysu. Dominantu tvoří transformátorová věž. Elektrárnu i ovládací velín zkonstruoval závod Františka Křižíka.
Vodní dílo Miřejovice: Američané byli řešením díla natolik ohromeni, že v roce 1904 zakoupili licenci a postavili dvě podobná zařízení (dodnes fungující) v Americe na řece Mohawk u New Yorku.
Vodní dílo Miřejovice: Pohled z horního kanálu na hotové plavidla komory v roce 1902.
Starý labský jez v Obříství u Mělníka postavený v letech 1908 až 1912 podle návrhu architekta Pavla Janáka.
Starý jez v Obříství dnes. Svou funkci přestal plnit po modernizaci vodní cesty. Od roku 1958 patří mezi české kulturní památky.
Vodní dílo Obříství: Mostový sklopný jez zajišťoval vzdutí vody v Labi pro zajištění plavebního provozu.
Vodní dílo Obříství: Zdymadlo se skládalo z jezové části a plavebního kanálu s komorou, která umožňovala plavbu lodím o nosnosti do 800 tun.
Vodní dílo Obříství: Mostový sklopný jez se začal budovat současně s jezem mělnickým, ale dokončen byl o rok později. Měl dvě pole: širší bylo hrazeno stavidlovým uzávěrem se sklopnými slupicemi, kratší mostovou konstrukcí.
Vodní dílo Poděbrady: Strojovna vodní elektrárny navržené v roce 1913 architektem A. Engelem. Dokončena byla v roce 1918.
Vodní dílo Poděbrady: Pohledí na jez a vodní elektrárnu dnes.
Vodní dílo Poděbrady: Výstavba zdymadla v duchu moderního klasicismu byla hotová v roce 1924.
Vodní dílo Poděbrady: Do výstavby se zapojilo kromě 20 místních dělníků i něco přes 44 italských válečných zajatců.
Vodní dílo Poděbrady: Stavební práce měla na starosti česká firma J. Lanna, elektrické zařízení pak firma Křižík.
Vodní dílo Poděbrady: Dobový pohled na zdymadlo a elektrárnu.
Vodní dílo Troja–Podbaba: Montování vrat v dolní části plavební komory Podbaba v roce 1901.
Vodní dílo Troja–Podbaba: Velkou plavební komoru původně postavila firma Lanna v letech 1899 až 1902 v rámci splavnění Vltavy mezi Prahou a Mělníkem.
Vodní dílo Troja–Podbaba: Vodní elektrárna Troja.
Vodní dílo Troja–Podbaba: Stavba jezu u Troji v roce 1900.
Vodní dílo Troja–Podbaba: Exkurze posluchačů Německé technické university na stavbě jezu, rok 1901.