"Jedna z mých hlavních vizí, kterými se v metru chci dál ubírat, je resuscitace přítomnosti výtvarného umění v jeho prostorách. To bylo typickou charakteristikou pro původní jádro metra, a proto byly vestibuly a chodby i architektonicky vnímány jako velmi hodnotné," říká k návratu živého umění do prostor metra architektka DPP Anna Švarc.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Méně reklam, více umění. Tak si představuje budoucí podobu metra, jeho architekta Anna Švarc.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Rozvoj a údržba metra, které ročně přepraví zhruba 440 milionů lidí, patří k hlavním prioritám pražského magistrátu.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Vestibul stanice metra Karlovo náměstí.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Výstavba stanice Karlovo náměstí, která probíhala v letech 1979 –1985 stála 711 milionů Kčs, což bylo nejvíce z celého úseku původní trasy B.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Slavnostně otevřena byla 2. listopadu 1985.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Stanice byla v roce 2002 zatopena pětisetletou vodou, která připlavila skleněné obkladové čočky až ze stanice Náměstí Republiky.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Založena je 40 metrů hluboko a dlouhá je 165 metrů.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Obklad je ze skleněných tvarovek, jejichž autorem je přední český sochař František Vízner.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
V posledních letech ale celkový dojem unikátní architektury kazí reklamy.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Ty ale přináší DPP příjem, přesto se ale dlouhodobě vedou diskuze o jejich omezení, zejména ve stanicích v centru metropole.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Podle Anny Švarc stejně tak kazí vizuální dojem ve vestibulech metra i nesourodé výlohy.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Stejně jako nekoncepční polepy výloh.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Dopravní podnik tak v rámci prodlužování smluv požaduje od nájemců citlivější sebeprezentaci.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Na nástupištích stanice Karlovo náměstí probíhá výstavba nového výtahu. Ochranné stěny záboru staveniště daly prostor legálním street art graffiti, která budí svou tematikou u cestujících pozornost.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Do konce letošního roku je v pražském metru instalovaná výstava.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Ta představuje výběr děl současných umělců.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Jako jsou Jiří Kovanda, Markéta Othová, Krištof Kintera, Timo, Lucia Sceranková, Ondřej Přibyl a další.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Jako jsou Jiří Kovanda, Markéta Othová, Krištof Kintera, Timo, Lucia Sceranková, Ondřej Přibyl a další.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Jako jsou Jiří Kovanda, Markéta Othová, Krištof Kintera, Timo, Lucia Sceranková, Ondřej Přibyl a další.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Skleněná stěna od autorky Ivy Slavíčkové reprezentující východ slunce.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Ve stanicích Můstek A, Florenc B, Náměstí Republiky a Karlovo náměstí jsou instalována na plochách po dřívější metrovizi.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Ve stanicích Můstek A, Florenc B, Náměstí Republiky a Karlovo náměstí jsou instalována na plochách po dřívější metrovizi.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Ve stanicích Můstek A, Florenc B, Náměstí Republiky a Karlovo náměstí jsou instalována na plochách po dřívější metrovizi.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Ve stanicích Můstek A, Florenc B, Náměstí Republiky a Karlovo náměstí jsou instalována na plochách po dřívější metrovizi.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Architektka metra Anna Švarc s reliéfem Ladislava Dydka a Františka Bílka.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Vyústění eskalátorového tunelu ve vestibulu pod Karlovým náměstím.|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová