OBRAZEM: Baťu připomínají nynější výročí i unikátní funkcionalistický památník

3/19
Přehled fotografií
Zavřít
  • Autorem konceptu památníku byl František Lýdie Gahura.
    Autorem konceptu památníku byl František Lýdie Gahura.| Zdroj: Anna Kuznická
  • Současná podoba památníku
    Současná podoba památníku| Zdroj: profimedia
  • Instalace modelu letadla, v němž zahynul Tomáš Baťa.
    Instalace modelu letadla, v němž zahynul Tomáš Baťa.| Zdroj: profimedia
  • Instalace modelu letadla, v němž zahynul Tomáš Baťa.
    Instalace modelu letadla, v němž zahynul Tomáš Baťa.| Zdroj: profimedia
  • Instalace modelu letadla, v němž zahynul Tomáš Baťa.
    Instalace modelu letadla, v němž zahynul Tomáš Baťa.| Zdroj: profimedia
  • Takto probíhala rekonstrukce bývalého Domu umění, na který byl památník Tomáše Bati předělán.
    Takto probíhala rekonstrukce bývalého Domu umění, na který byl památník Tomáše Bati předělán.| Zdroj: profimedia
  • Takto probíhala rekonstrukce bývalého Domu umění, na který byl památník Tomáše Bati předělán.
    Takto probíhala rekonstrukce bývalého Domu umění, na který byl památník Tomáše Bati předělán.| Zdroj: profimedia
  • Takto probíhala rekonstrukce bývalého Domu umění, na který byl památník Tomáše Bati předělán.
    Takto probíhala rekonstrukce bývalého Domu umění, na který byl památník Tomáše Bati předělán.| Zdroj: profimedia
  • Interiér bývalého Domu umění
    Interiér bývalého Domu umění| Zdroj: profimedia
  • Takto to vypadalo uvnitř památníku za bývalého režimu. Z budovy se stal Dům umění.
    Takto to vypadalo uvnitř památníku za bývalého režimu. Z budovy se stal Dům umění.| Zdroj: profimedia
  • Takto to vypadalo uvnitř památníku za bývalého režimu. Z budovy se stal Dům umění.
    Takto to vypadalo uvnitř památníku za bývalého režimu. Z budovy se stal Dům umění.| Zdroj: profimedia
  • Památník byl otevřen 12. července 1933.
    Památník byl otevřen 12. července 1933.| Zdroj: Anna Kuznická
  • Celkové náklady na obnovu památníku přesáhly 50 milionů korun.
    Celkové náklady na obnovu památníku přesáhly 50 milionů korun.| Zdroj: Anna Kuznická
  • Paradoxně jediným výraznějším objektem uvnitř je model letadla, v němž Tomáš Baťa zahynul.
    Paradoxně jediným výraznějším objektem uvnitř je model letadla, v němž Tomáš Baťa zahynul.| Zdroj: Anna Kuznická
  • Budovu lze vnímat mimo jiné jako poctu funkcionalismu.
    Budovu lze vnímat mimo jiné jako poctu funkcionalismu.| Zdroj: Anna Kuznická
  • Z památníku nemělo být muzeum, ale v první řadě pietní místo.
    Z památníku nemělo být muzeum, ale v první řadě pietní místo.| Zdroj: Anna Kuznická
  • Na Tomáše Baťu by si v něm v rámci tohoto konceptu měl zavzpomínat každý po svém, aniž by byl direktivně veden případnou výstavou.
    Na Tomáše Baťu by si v něm v rámci tohoto konceptu měl zavzpomínat každý po svém, aniž by byl direktivně veden případnou výstavou.| Zdroj: Anna Kuznická
  • Funkcionalismus jakoby ztělesňoval  některé ctnosti připisované Baťovi: efektivitu, účelnost i jistý asketismus.
    Funkcionalismus jakoby ztělesňoval některé ctnosti připisované Baťovi: efektivitu, účelnost i jistý asketismus.| Zdroj: Anna Kuznická
  • Ne každý tuto surovou podobu dobře snášel a chápal, tak jako ne každý snášel Baťovu povahu.
    Ne každý tuto surovou podobu dobře snášel a chápal, tak jako ne každý snášel Baťovu povahu.| Zdroj: Anna Kuznická
Autorem konceptu památníku byl František Lýdie Gahura.
Současná podoba památníku
Instalace modelu letadla, v němž zahynul Tomáš Baťa.
Instalace modelu letadla, v němž zahynul Tomáš Baťa.
Instalace modelu letadla, v němž zahynul Tomáš Baťa.
Takto probíhala rekonstrukce bývalého Domu umění, na který byl památník Tomáše Bati předělán.
Takto probíhala rekonstrukce bývalého Domu umění, na který byl památník Tomáše Bati předělán.
Takto probíhala rekonstrukce bývalého Domu umění, na který byl památník Tomáše Bati předělán.
Interiér bývalého Domu umění
Takto to vypadalo uvnitř památníku za bývalého režimu. Z budovy se stal Dům umění.
Takto to vypadalo uvnitř památníku za bývalého režimu. Z budovy se stal Dům umění.
Památník byl otevřen 12. července 1933.
Celkové náklady na obnovu památníku přesáhly 50 milionů korun.
Paradoxně jediným výraznějším objektem uvnitř je model letadla, v němž Tomáš Baťa zahynul.
Budovu lze vnímat mimo jiné jako poctu funkcionalismu.
Z památníku nemělo být muzeum, ale v první řadě pietní místo.
Na Tomáše Baťu by si v něm v rámci tohoto konceptu měl zavzpomínat každý po svém, aniž by byl direktivně veden případnou výstavou.
Funkcionalismus jakoby ztělesňoval  některé ctnosti připisované Baťovi: efektivitu, účelnost i jistý asketismus.
Ne každý tuto surovou podobu dobře snášel a chápal, tak jako ne každý snášel Baťovu povahu.