Industriální areál ve Vítkovicích funguje 190 let. Prohlédněte si, jak vypadá dnes

1/39
Přehled fotografií
Zavřít
  • Kvůli tomu, že se v areálu Kovárny v Kunčicích pracuje s až 200 tun těžkými ingoty, je důležité, aby byl přímo do haly funkční přístup po kolejích. Nalevo na snímku je správní budova areálu.
    Kvůli tomu, že se v areálu Kovárny v Kunčicích pracuje s až 200 tun těžkými ingoty, je důležité, aby byl přímo do haly funkční přístup po kolejích. Nalevo na snímku je správní budova areálu.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Insolvenční správce Lukáš Zrůst, náš průvodce areálem, v hale tzv. staré kovárny ve Vítkovicích u žíhací pece, která již není v provozu.
    Insolvenční správce Lukáš Zrůst, náš průvodce areálem, v hale tzv. staré kovárny ve Vítkovicích u žíhací pece, která již není v provozu.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Důkaz jedinečných výrobních schopností VHM. Insolvenční správce Lukáš Zrůst ukazuje rozpracovanou hřídel pro větrné elektrárny v hale provozu Těžké mechaniky. VHM je posledním evropským výrobcem schopným tyto hřídele vyrábět. Pokud tuto kompetenci ztratí, bude do budoucna větrná energetika odkázaná na dovoz klíčových komponent z Asie, tedy paradoxně z míst, kde se ochranou životního prostředí a zelenou energií vůbec netrápí.
    Důkaz jedinečných výrobních schopností VHM. Insolvenční správce Lukáš Zrůst ukazuje rozpracovanou hřídel pro větrné elektrárny v hale provozu Těžké mechaniky. VHM je posledním evropským výrobcem schopným tyto hřídele vyrábět. Pokud tuto kompetenci ztratí, bude do budoucna větrná energetika odkázaná na dovoz klíčových komponent z Asie, tedy paradoxně z míst, kde se ochranou životního prostředí a zelenou energií vůbec netrápí.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Areálu kovárny VHM v Kunčicích dominuje obří hydraulický lis schopný vyvinout sílu až 120 MN (tedy mega newtonů). „Tento stroj dokáže manipulovat až s 200 Kg ingotem, který samozřejmě dokáže zároveň kovat,“ upozorňuje Lukáš Zrůst. Pohled na lis poskytuje odpověď na otázku, proč mají haly ve VHM tak vysoké stropy.
    Areálu kovárny VHM v Kunčicích dominuje obří hydraulický lis schopný vyvinout sílu až 120 MN (tedy mega newtonů). „Tento stroj dokáže manipulovat až s 200 Kg ingotem, který samozřejmě dokáže zároveň kovat,“ upozorňuje Lukáš Zrůst. Pohled na lis poskytuje odpověď na otázku, proč mají haly ve VHM tak vysoké stropy.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Další pohled na obrovský areál kovárny v Kunčicích. Tentokrát se objektiv zaměřil na kolejiště směřující k hrubovně, kde se nahrubo obrábějí odlitky sloužící jako výchozí surovina pro kovárnu.
    Další pohled na obrovský areál kovárny v Kunčicích. Tentokrát se objektiv zaměřil na kolejiště směřující k hrubovně, kde se nahrubo obrábějí odlitky sloužící jako výchozí surovina pro kovárnu.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Neméně impozantně vyhlíží v areálu Kovárny Kunčice manipulátor k lisu, který slouží k manipulaci s výkovky. Samotný lis je v pozadí.
    Neméně impozantně vyhlíží v areálu Kovárny Kunčice manipulátor k lisu, který slouží k manipulaci s výkovky. Samotný lis je v pozadí.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Jako obří brány do pekla působí pohled na pece s výjezdným vozem určených k tepelnému zpracování výkovků a odlitků v provozu Žíhárny v areálu Kunčice. Při žíhání dochází ke zlepšení některých vlastností odlitků či výkovků jako je například povrchová tvrdost.
    Jako obří brány do pekla působí pohled na pece s výjezdným vozem určených k tepelnému zpracování výkovků a odlitků v provozu Žíhárny v areálu Kunčice. Při žíhání dochází ke zlepšení některých vlastností odlitků či výkovků jako je například povrchová tvrdost.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Součástí areálu Žíhárny v Kunčicích jsou i kruhové kalící lázně. A areálu je jak vodní, tak olejová kalící lázeň (v popředí) o průměru osm metrů a stejné hloubce. V pozadí se tyčí devítimetrová vertikální ohřívací plynová pec.
    Součástí areálu Žíhárny v Kunčicích jsou i kruhové kalící lázně. A areálu je jak vodní, tak olejová kalící lázeň (v popředí) o průměru osm metrů a stejné hloubce. V pozadí se tyčí devítimetrová vertikální ohřívací plynová pec.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • „Již pohled zvenčí na areál Žíhárny Kunčice naznačuje, že se uvnitř ukrývá něco velkého,“ říká Lukáš Zrůst.
    „Již pohled zvenčí na areál Žíhárny Kunčice naznačuje, že se uvnitř ukrývá něco velkého,“ říká Lukáš Zrůst.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Impozantně vyhlíží i pohled na budovy staré Hrubovny v areálu v Kunčicích, kde dochází k hrubému opracování odlitků. Pohledu v přední části dominuje venkovní mostový jeřáb.
    Impozantně vyhlíží i pohled na budovy staré Hrubovny v areálu v Kunčicích, kde dochází k hrubému opracování odlitků. Pohledu v přední části dominuje venkovní mostový jeřáb.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Venkovní mostový jeřáb mezi Hrubovnou a Žíhárnou v areálu v Kunčicích ještě jednou. Snímek poskytuje pohled na ambiciózní prostor venkovního úložiště materiálu.
    Venkovní mostový jeřáb mezi Hrubovnou a Žíhárnou v areálu v Kunčicích ještě jednou. Snímek poskytuje pohled na ambiciózní prostor venkovního úložiště materiálu.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Pohled na vjezdová vrata s kolejištěm v areálu Žíhárny v Kunčicích. Díky prosklenému plášti budovy je uvnitř stavby dobrá viditelnost.
    Pohled na vjezdová vrata s kolejištěm v areálu Žíhárny v Kunčicích. Díky prosklenému plášti budovy je uvnitř stavby dobrá viditelnost.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Pohled na areál Kovárny v Kunčicích. Před vysokou budovou Kovárny ukrývající například obří lisy a další vybavení ke kování a manipulaci s ingoty i výkovky je parkoviště. Napravo je správní budova areálu.
    Pohled na areál Kovárny v Kunčicích. Před vysokou budovou Kovárny ukrývající například obří lisy a další vybavení ke kování a manipulaci s ingoty i výkovky je parkoviště. Napravo je správní budova areálu.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Provoz Těžké mechaniky je srdcem podniku Vítkovice Heavy Machinery. Na snímku pohled do O. haly ve Vítkovicích.
    Provoz Těžké mechaniky je srdcem podniku Vítkovice Heavy Machinery. Na snímku pohled do O. haly ve Vítkovicích.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Klíčové je dostat díly a komponenty do výroby, stejně tak mít zajištěný transport výsledných produktů. Toto se ve VHM děje na kolejích. Na snímku provoz Těžké mechaniky a pohled na průjezdná kolejiště mezi halami.
    Klíčové je dostat díly a komponenty do výroby, stejně tak mít zajištěný transport výsledných produktů. Toto se ve VHM děje na kolejích. Na snímku provoz Těžké mechaniky a pohled na průjezdná kolejiště mezi halami.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Pohled na halu číslo 7. „Jde o nejnovější budovu v celém areálu VHM. Postavena byla v roce 2009,“ upozorňuje Lukáš Zrůst. Hala je vybavena dvěma mostovými jeřáby o nosnosti 50 tun a litou betonovou podlahou.
    Pohled na halu číslo 7. „Jde o nejnovější budovu v celém areálu VHM. Postavena byla v roce 2009,“ upozorňuje Lukáš Zrůst. Hala je vybavena dvěma mostovými jeřáby o nosnosti 50 tun a litou betonovou podlahou.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Znovu nejmodernější 7. hala provozu Těžká mechanika. Na snímku je zařízení brokového tryskáče pro povrchovou úpravu materiálu vybavené odsáváním pro případné metalizování v tomto zařízení.
    Znovu nejmodernější 7. hala provozu Těžká mechanika. Na snímku je zařízení brokového tryskáče pro povrchovou úpravu materiálu vybavené odsáváním pro případné metalizování v tomto zařízení.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Pohled na průjezdné kolejiště mezi halami v provozu Těžká mechanika. Na kolejích v pravé části snímku je vidět převozní Loko-traktor. „Skutečnost, že je celý areál napojen na železniční síť, představuje nespornou výhodu,“ říká Lukáš Zrůst.
    Pohled na průjezdné kolejiště mezi halami v provozu Těžká mechanika. Na kolejích v pravé části snímku je vidět převozní Loko-traktor. „Skutečnost, že je celý areál napojen na železniční síť, představuje nespornou výhodu,“ říká Lukáš Zrůst.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Provoz Těžká mechanika, pohled do výrobní haly. V levé části snímku je vidět stroj na opracování zalomených hřídelí.
    Provoz Těžká mechanika, pohled do výrobní haly. V levé části snímku je vidět stroj na opracování zalomených hřídelí.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Detailní pohled na Loko-traktor, který převáží materiál i hotové produkty mezi halami v provozu Těžká mechanika. O další distribuci na jednotlivá pracoviště se postarají jeřáby.
    Detailní pohled na Loko-traktor, který převáží materiál i hotové produkty mezi halami v provozu Těžká mechanika. O další distribuci na jednotlivá pracoviště se postarají jeřáby.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Starší haly v provozu Těžké mechaniky jsou kvůli dobré viditelnosti za denního světla vybaveny střešními světlíky.
    Starší haly v provozu Těžké mechaniky jsou kvůli dobré viditelnosti za denního světla vybaveny střešními světlíky.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Součástí provozu Těžké mechaniky jsou i takzvané mínusové haly, které jsou vhodné pro drobné opracování produkce či její skladování.
    Součástí provozu Těžké mechaniky jsou i takzvané mínusové haly, které jsou vhodné pro drobné opracování produkce či její skladování.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Další pohled do tzv. mínusové haly, tentokrát starší se střešními světlíky. V pozadí je zabalená produkce určená k expedici, v popředí nádoby na ocelové třísky vznikající při obrábění.
    Další pohled do tzv. mínusové haly, tentokrát starší se střešními světlíky. V pozadí je zabalená produkce určená k expedici, v popředí nádoby na ocelové třísky vznikající při obrábění.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Ocelárna VHM. Na snímku licí pole s připravenými kokilami, což jsou formy na lití oceli, v hale EOP 5 (elektrická oblouková pec), která se na celkové produkci odlité oceli podílí jako hlavní agregát.
    Ocelárna VHM. Na snímku licí pole s připravenými kokilami, což jsou formy na lití oceli, v hale EOP 5 (elektrická oblouková pec), která se na celkové produkci odlité oceli podílí jako hlavní agregát.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Pohled na licí pole v hale EOP 5 ocelárny ve VHM. V pozadí jsou připravené kokily pro lití oceli. „Aby byl provoz ocelárny ziskový, je potřeba zajistit odbyt řádově pro sedm kilotun oceli měsíčně,“ říká Lukáš Zrůst, který je jako insolvenční správce dobře obeznámen s hospodařením podniku. Ocelářství v Evropě bohužel čelí silné cenové konkurenci z Asie. Asijská produkce je levnější mimo jiné proto, že tamní producenti nejsou svázáni přísnými regulemi k ochraně životního prostředí.
    Pohled na licí pole v hale EOP 5 ocelárny ve VHM. V pozadí jsou připravené kokily pro lití oceli. „Aby byl provoz ocelárny ziskový, je potřeba zajistit odbyt řádově pro sedm kilotun oceli měsíčně,“ říká Lukáš Zrůst, který je jako insolvenční správce dobře obeznámen s hospodařením podniku. Ocelářství v Evropě bohužel čelí silné cenové konkurenci z Asie. Asijská produkce je levnější mimo jiné proto, že tamní producenti nejsou svázáni přísnými regulemi k ochraně životního prostředí.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Ocelárna ve Vítkovicích. V popředí vpravo licí pánev v pozici přípravy k odpichu elektrické obloukové pece.
    Ocelárna ve Vítkovicích. V popředí vpravo licí pánev v pozici přípravy k odpichu elektrické obloukové pece.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Pohled do odlévárny vítkovické Ocelárny. Vpravo v popředí jsou vidět kokily připravené k odlévání ingotů.
    Pohled do odlévárny vítkovické Ocelárny. Vpravo v popředí jsou vidět kokily připravené k odlévání ingotů.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Modře orámované jsou vstupní vrata do Kovárny na úseku Vítkovic. „Označení 340 nad vstupní branou znamená nákladové středisko, tedy způsob rozčlenění provozů. Například Ocelárna má ve VHM označení NS 320,“ vysvětluje Lukáš Zrůst.
    Modře orámované jsou vstupní vrata do Kovárny na úseku Vítkovic. „Označení 340 nad vstupní branou znamená nákladové středisko, tedy způsob rozčlenění provozů. Například Ocelárna má ve VHM označení NS 320,“ vysvětluje Lukáš Zrůst.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Pohled do haly kovárny lisu CKW1600 ve vítkovické Kovárně.  Tento hydraulický lis od společnosti ŽĎAS je určen pro přímé kování. V popředí na snímku jsou ingoty připravené ke kování.
    Pohled do haly kovárny lisu CKW1600 ve vítkovické Kovárně. Tento hydraulický lis od společnosti ŽĎAS je určen pro přímé kování. V popředí na snímku jsou ingoty připravené ke kování.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Pohled do staré kovárny. Na snímku jsou historické agregáty a nefunkční parní rohový buchar sloužící k výrobě kovaných kol mající nespornou historickou hodnotu. „Nový majitel získá kromě pozemků a hal též strojní vybavení, zásoby a know-how. Zároveň pod něj přejdou všichni zaměstnanci podniku,“ vysvětluje insolvenční správce Lukáš Zrůst.
    Pohled do staré kovárny. Na snímku jsou historické agregáty a nefunkční parní rohový buchar sloužící k výrobě kovaných kol mající nespornou historickou hodnotu. „Nový majitel získá kromě pozemků a hal též strojní vybavení, zásoby a know-how. Zároveň pod něj přejdou všichni zaměstnanci podniku,“ vysvětluje insolvenční správce Lukáš Zrůst.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Provoz Obručárny. V centrální části snímku je rozšiřovací lis pro výrobu obručí a železničních kol. „Obručárna je spolu s těžkou mechanikou provozem, který dokáže být plně rentabilní i v současné nelehké ekonomické situaci,“ říká Lukáš Zrůst.
    Provoz Obručárny. V centrální části snímku je rozšiřovací lis pro výrobu obručí a železničních kol. „Obručárna je spolu s těžkou mechanikou provozem, který dokáže být plně rentabilní i v současné nelehké ekonomické situaci,“ říká Lukáš Zrůst.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Ve válcovací lince v hale vítkovické Obručárny se vyrábějí železniční kola a obruče, v pozadí, v centrální části snímku, je vidět děrovací lis.
    Ve válcovací lince v hale vítkovické Obručárny se vyrábějí železniční kola a obruče, v pozadí, v centrální části snímku, je vidět děrovací lis.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Pohled na budovu vítkovické Obručárny. V popředí snímku jsou složené výrobky připravené k expedici. „V současnosti má vítkovickou Kalírnu a Obručárnu pronajatou společnost MR Wheel, která zajišťuje výrobou obručí pro kolejovou dopravu a poskytuje služby tepelného zpracování pro výrobky až do hmotnosti 40 tun,“ říká Lukáš Zrůst.
    Pohled na budovu vítkovické Obručárny. V popředí snímku jsou složené výrobky připravené k expedici. „V současnosti má vítkovickou Kalírnu a Obručárnu pronajatou společnost MR Wheel, která zajišťuje výrobou obručí pro kolejovou dopravu a poskytuje služby tepelného zpracování pro výrobky až do hmotnosti 40 tun,“ říká Lukáš Zrůst.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Pohled do prosvětlené a prostorné expediční haly Kalírny ve Vítkovicíh. Kalírna je stejné nákladové středisko jako Kovárna, protože provozy na sebe navazují.
    Pohled do prosvětlené a prostorné expediční haly Kalírny ve Vítkovicíh. Kalírna je stejné nákladové středisko jako Kovárna, protože provozy na sebe navazují.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Starý plynojem. Historický objekt v areálu nepatří do majetku VHM.
    Starý plynojem. Historický objekt v areálu nepatří do majetku VHM.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Atraktivní pohled do nitra vítkovické Ocelárny. Snímek ukazuje sázecí a manipulační plošinu nejvýkonnější elektrické obloukové pece EOP5. „Tato pec byla díky modernizačnímu projektu kofinancovaném Evropskou unií zhruba před deseti lety modernizována, čímž byla významně navýšena její kapacita,“ říká Lukáš Zrůst.
    Atraktivní pohled do nitra vítkovické Ocelárny. Snímek ukazuje sázecí a manipulační plošinu nejvýkonnější elektrické obloukové pece EOP5. „Tato pec byla díky modernizačnímu projektu kofinancovaném Evropskou unií zhruba před deseti lety modernizována, čímž byla významně navýšena její kapacita,“ říká Lukáš Zrůst.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Pohled jako do děje postapokalyptického filmu nabízí celkový záběr odlévací haly EOP 5 vítkovické Ocelárny. Na snímku je možné identifikovat licí pánve i kokily.
    Pohled jako do děje postapokalyptického filmu nabízí celkový záběr odlévací haly EOP 5 vítkovické Ocelárny. Na snímku je možné identifikovat licí pánve i kokily.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Venkovní pohled na budovy komplexu ocelárny, zásobníky, rozvody tepla a sklad kokil pro výrobu odlitků v hale s nejvýkonnější elektrickou odlévací pecí EOP5.
    Venkovní pohled na budovy komplexu ocelárny, zásobníky, rozvody tepla a sklad kokil pro výrobu odlitků v hale s nejvýkonnější elektrickou odlévací pecí EOP5.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
  • Zašlá sláva čekající na opětovné vzkříšení a renesanci. Na snímku je vstupní budova a vrátnice do VHM a.s. „Věřím, že areál znovu ožije,“ ukončuje prohlídku unikátního areálu insolvenční správce Lukáš Zrůst.
    Zašlá sláva čekající na opětovné vzkříšení a renesanci. Na snímku je vstupní budova a vrátnice do VHM a.s. „Věřím, že areál znovu ožije,“ ukončuje prohlídku unikátního areálu insolvenční správce Lukáš Zrůst.| Zdroj: Vítkovice Heavy Machinery
Kvůli tomu, že se v areálu Kovárny v Kunčicích pracuje s až 200 tun těžkými ingoty, je důležité, aby byl přímo do haly funkční přístup po kolejích. Nalevo na snímku je správní budova areálu.
Insolvenční správce Lukáš Zrůst, náš průvodce areálem, v hale tzv. staré kovárny ve Vítkovicích u žíhací pece, která již není v provozu.
Důkaz jedinečných výrobních schopností VHM. Insolvenční správce Lukáš Zrůst ukazuje rozpracovanou hřídel pro větrné elektrárny v hale provozu Těžké mechaniky. VHM je posledním evropským výrobcem schopným tyto hřídele vyrábět. Pokud tuto kompetenci ztratí, bude do budoucna větrná energetika odkázaná na dovoz klíčových komponent z Asie, tedy paradoxně z míst, kde se ochranou životního prostředí a zelenou energií vůbec netrápí.
Areálu kovárny VHM v Kunčicích dominuje obří hydraulický lis schopný vyvinout sílu až 120 MN (tedy mega newtonů). „Tento stroj dokáže manipulovat až s 200 Kg ingotem, který samozřejmě dokáže zároveň kovat,“ upozorňuje Lukáš Zrůst. Pohled na lis poskytuje odpověď na otázku, proč mají haly ve VHM tak vysoké stropy.
Další pohled na obrovský areál kovárny v Kunčicích. Tentokrát se objektiv zaměřil na kolejiště směřující k hrubovně, kde se nahrubo obrábějí odlitky sloužící jako výchozí surovina pro kovárnu.
Neméně impozantně vyhlíží v areálu Kovárny Kunčice manipulátor k lisu, který slouží k manipulaci s výkovky. Samotný lis je v pozadí.
Jako obří brány do pekla působí pohled na pece s výjezdným vozem určených k tepelnému zpracování výkovků a odlitků v provozu Žíhárny v areálu Kunčice. Při žíhání dochází ke zlepšení některých vlastností odlitků či výkovků jako je například povrchová tvrdost.
Součástí areálu Žíhárny v Kunčicích jsou i kruhové kalící lázně. A areálu je jak vodní, tak olejová kalící lázeň (v popředí) o průměru osm metrů a stejné hloubce. V pozadí se tyčí devítimetrová vertikální ohřívací plynová pec.
„Již pohled zvenčí na areál Žíhárny Kunčice naznačuje, že se uvnitř ukrývá něco velkého,“ říká Lukáš Zrůst.
Impozantně vyhlíží i pohled na budovy staré Hrubovny v areálu v Kunčicích, kde dochází k hrubému opracování odlitků. Pohledu v přední části dominuje venkovní mostový jeřáb.
Venkovní mostový jeřáb mezi Hrubovnou a Žíhárnou v areálu v Kunčicích ještě jednou. Snímek poskytuje pohled na ambiciózní prostor venkovního úložiště materiálu.
Pohled na vjezdová vrata s kolejištěm v areálu Žíhárny v Kunčicích. Díky prosklenému plášti budovy je uvnitř stavby dobrá viditelnost.
Pohled na areál Kovárny v Kunčicích. Před vysokou budovou Kovárny ukrývající například obří lisy a další vybavení ke kování a manipulaci s ingoty i výkovky je parkoviště. Napravo je správní budova areálu.
Provoz Těžké mechaniky je srdcem podniku Vítkovice Heavy Machinery. Na snímku pohled do O. haly ve Vítkovicích.
Klíčové je dostat díly a komponenty do výroby, stejně tak mít zajištěný transport výsledných produktů. Toto se ve VHM děje na kolejích. Na snímku provoz Těžké mechaniky a pohled na průjezdná kolejiště mezi halami.
Pohled na halu číslo 7. „Jde o nejnovější budovu v celém areálu VHM. Postavena byla v roce 2009,“ upozorňuje Lukáš Zrůst. Hala je vybavena dvěma mostovými jeřáby o nosnosti 50 tun a litou betonovou podlahou.
Znovu nejmodernější 7. hala provozu Těžká mechanika. Na snímku je zařízení brokového tryskáče pro povrchovou úpravu materiálu vybavené odsáváním pro případné metalizování v tomto zařízení.
Pohled na průjezdné kolejiště mezi halami v provozu Těžká mechanika. Na kolejích v pravé části snímku je vidět převozní Loko-traktor. „Skutečnost, že je celý areál napojen na železniční síť, představuje nespornou výhodu,“ říká Lukáš Zrůst.
Provoz Těžká mechanika, pohled do výrobní haly. V levé části snímku je vidět stroj na opracování zalomených hřídelí.
Detailní pohled na Loko-traktor, který převáží materiál i hotové produkty mezi halami v provozu Těžká mechanika. O další distribuci na jednotlivá pracoviště se postarají jeřáby.
Starší haly v provozu Těžké mechaniky jsou kvůli dobré viditelnosti za denního světla vybaveny střešními světlíky.
Součástí provozu Těžké mechaniky jsou i takzvané mínusové haly, které jsou vhodné pro drobné opracování produkce či její skladování.
Další pohled do tzv. mínusové haly, tentokrát starší se střešními světlíky. V pozadí je zabalená produkce určená k expedici, v popředí nádoby na ocelové třísky vznikající při obrábění.
Ocelárna VHM. Na snímku licí pole s připravenými kokilami, což jsou formy na lití oceli, v hale EOP 5 (elektrická oblouková pec), která se na celkové produkci odlité oceli podílí jako hlavní agregát.
Pohled na licí pole v hale EOP 5 ocelárny ve VHM. V pozadí jsou připravené kokily pro lití oceli. „Aby byl provoz ocelárny ziskový, je potřeba zajistit odbyt řádově pro sedm kilotun oceli měsíčně,“ říká Lukáš Zrůst, který je jako insolvenční správce dobře obeznámen s hospodařením podniku. Ocelářství v Evropě bohužel čelí silné cenové konkurenci z Asie. Asijská produkce je levnější mimo jiné proto, že tamní producenti nejsou svázáni přísnými regulemi k ochraně životního prostředí.
Ocelárna ve Vítkovicích. V popředí vpravo licí pánev v pozici přípravy k odpichu elektrické obloukové pece.
Pohled do odlévárny vítkovické Ocelárny. Vpravo v popředí jsou vidět kokily připravené k odlévání ingotů.
Modře orámované jsou vstupní vrata do Kovárny na úseku Vítkovic. „Označení 340 nad vstupní branou znamená nákladové středisko, tedy způsob rozčlenění provozů. Například Ocelárna má ve VHM označení NS 320,“ vysvětluje Lukáš Zrůst.
Pohled do haly kovárny lisu CKW1600 ve vítkovické Kovárně.  Tento hydraulický lis od společnosti ŽĎAS je určen pro přímé kování. V popředí na snímku jsou ingoty připravené ke kování.
Pohled do staré kovárny. Na snímku jsou historické agregáty a nefunkční parní rohový buchar sloužící k výrobě kovaných kol mající nespornou historickou hodnotu. „Nový majitel získá kromě pozemků a hal též strojní vybavení, zásoby a know-how. Zároveň pod něj přejdou všichni zaměstnanci podniku,“ vysvětluje insolvenční správce Lukáš Zrůst.
Provoz Obručárny. V centrální části snímku je rozšiřovací lis pro výrobu obručí a železničních kol. „Obručárna je spolu s těžkou mechanikou provozem, který dokáže být plně rentabilní i v současné nelehké ekonomické situaci,“ říká Lukáš Zrůst.
Ve válcovací lince v hale vítkovické Obručárny se vyrábějí železniční kola a obruče, v pozadí, v centrální části snímku, je vidět děrovací lis.
Pohled na budovu vítkovické Obručárny. V popředí snímku jsou složené výrobky připravené k expedici. „V současnosti má vítkovickou Kalírnu a Obručárnu pronajatou společnost MR Wheel, která zajišťuje výrobou obručí pro kolejovou dopravu a poskytuje služby tepelného zpracování pro výrobky až do hmotnosti 40 tun,“ říká Lukáš Zrůst.
Pohled do prosvětlené a prostorné expediční haly Kalírny ve Vítkovicíh. Kalírna je stejné nákladové středisko jako Kovárna, protože provozy na sebe navazují.
Starý plynojem. Historický objekt v areálu nepatří do majetku VHM.
Atraktivní pohled do nitra vítkovické Ocelárny. Snímek ukazuje sázecí a manipulační plošinu nejvýkonnější elektrické obloukové pece EOP5. „Tato pec byla díky modernizačnímu projektu kofinancovaném Evropskou unií zhruba před deseti lety modernizována, čímž byla významně navýšena její kapacita,“ říká Lukáš Zrůst.
Pohled jako do děje postapokalyptického filmu nabízí celkový záběr odlévací haly EOP 5 vítkovické Ocelárny. Na snímku je možné identifikovat licí pánve i kokily.
Venkovní pohled na budovy komplexu ocelárny, zásobníky, rozvody tepla a sklad kokil pro výrobu odlitků v hale s nejvýkonnější elektrickou odlévací pecí EOP5.
Zašlá sláva čekající na opětovné vzkříšení a renesanci. Na snímku je vstupní budova a vrátnice do VHM a.s. „Věřím, že areál znovu ožije,“ ukončuje prohlídku unikátního areálu insolvenční správce Lukáš Zrůst.