Češky jsou praktické a chtějí se cítit silně, říká parfémář z Brna. Parfémy na míru teď prodává i v Praze
3
/
15
Přehled fotografií
Zavřít
Autorka článku si tímto způsobem složila parfém z bergamotu, palisandru, bazalky, sametu, tmavého pižma a pivoňky. K jakým ingrediencím vám dá přivonět, rozhoduje parfémář podle intuice a pocitů.
|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Jordánský rodák Hassan Šejk si před třemi lety otevřel v centru Brna parfumerii Alchymista.
|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Při příchodu do brněnského Alchymisty přivítá návštěvníka útulný starožitný nábytek, směsice neznámých vůní a tajemná atmosféra.
|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Šejk se na začátku zeptá, jakou vůni by si daná zákaznice nebo zákazník představoval, zda květinovější, do sladka, či kořeněnější nebo snad citrusovější. Že vůbec netušíte, nevadí. Zkušený parfémář vám dá přivonět k různým ingrediencím, neříká při tom, co vám zrovna podal.
|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Váš úkol je jen říci „voní“ nebo „nevoní“. Na konci vznikne kombinace pěti, šesti esencí, které pak parfémář ve správném poměru smíchá s alkoholem a vzniká unikátní parfém na míru.
|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Hassan Šejk pracuje v brněnském Alchymistovi se 154 ingredincemi. V zásobě má i několik drahých exotických vonných esencí, které se musí používat s rozvahou. Nejen kvůli ceně, ale i kvůli silnému vůni, na kterou nejsou zdejší lidé zvyklí a ne každému voní.
|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Jedním z nich je Oudh, jinak také Agarwood, který se získává ze vzácného stromu aquilárie. Tato esence je považována za jednu z nejdražších parfemářských přísad na světě. Lahvička vyjde na desetitisíce korun a esence se přidává jen po kapkách.
|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Porozumět ingrediencím, určit, jaké se k sobě hodí, umět je rozpoznat, se dá podle něj naučit. Skutečným uměním je smíchat dané esence ve správném poměru. To už ale podle Šejka neumí jen tak někdo, ani jeho zaměstnanci.
|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Od roku 2017, kdy začal v Česku podnikat a nabízet ručně vyráběné parfémy, umíchal přes 14 tisíc kombinací.
|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Nikdy podle svých slov nenamíchal dvěma lidem tu stejnou vůni. Zhruba čtyřicet procent lidí se pak vrací pro parfém, které si nechali v minulosti namíchat.
|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Parfém o obsahu 50 mililitrů vyjde u Alchymisty na 1200 korun.
|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Češi mají podle něj praktický životní styl, nepotrpí si na okázalost a rozmazlenost. „Když si přijde vybrat parfém Češka, je to jako kdyby se snažila dokázat, že je stejně silná jako muži. Ingredience, které si vybírá, se často objevují v pánských parfémech,“ říká Šejk.
|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
„Lidé v Česku jsou trochu uzavření, takže musíte být opatrnější. Nemůžete být příliš osobní, ptát se na mnoho otázek, které jim mohou být nepříjemné. Je důležité, aby se cítili komfortně," dodává.
|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Zatímco během první vlny vyráběl dezinfekci a rozvážel ji po Brně, během druhé vlny se už se svým týmem zaměřil na strategii a rozvoj online služeb. Musel také začít šetřit a osekávat náklady.
|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Koronavirová pandemie pozdržela také jeho plány na expanzi. Během letního uvolnění se mu nicméně podařilo najít prostory v centru hlavního města, kde si později v historickém Domě U Zlatého melounu otevřel svou druhou prodejnu.
|
Zdroj: E15 Michaela Szkanderová
Zavřít