Letiště investuje přes miliardu do staré dráhy | E15.cz

Letiště investuje přes miliardu do staré dráhy

ilustrační foto
ilustrační foto
• 
ZDROJ: E15

Jan Šindelář

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Pražské letiště chystá na příští rok největší investici od dob výstavby druhého „schengenského“ terminálu, který byl zprovozněn v roce 2006. Firma dá v následujících třech letech více než miliardu korun do generální opravy téměř 50 let staré hlavní vzletové a přistávací dráhy.

Ranvej, často označovaná jako letištní babička, vykazuje řadu poruch, na jejichž odstranění už nestačí každoroční pravidelná údržba. Ve škále závad dominují například praskliny betonových desek, vylamování betonu nebo poškození asfaltového krytu.
Podle ředitele letiště Jiřího Pose je generální oprava nezbytná. Hlavní ranveji má sice v roce 2017 odlehčit nová paralelní dráha, opravu „babičky“ prý ale do té doby odkládat nelze. „Opravu budeme financovat z vlastních zdrojů, které máme našetřeny ze zisků minulých let,“ řekl deníku E15 Pos.

Úplná rekonstrukce se neobejde bez omezení provozu. Bude proto probíhat ve třech etapách v následujících třech letech, vždy tři měsíce v roce.

Příští rok v květnu se celá ranvej uzavře a letadla budou využívat vedlejší příčnou dráhu. Na tu se nalétává přes hustě osídlené části města. „Od půlnoci do pěti ráno proto tuto dráhu nebudeme využívat,“ řekl Pos. Od června se začne částečně využívat i opravovaná dráha, bude ovšem zkrácena.

V souvislosti s chystanou výstavbou zcela nové ranveje chystá letiště i další stamilionové investice. Na zhruba půlmiliardu vyjde rozšíření čističky odpadních vod, podobnou sumu si vyžádá i přesun depa autocisteren, které zásobují letadla.
Nová dráha by se měla podle Pose začít stavět v roce 2014, první letadla ji využijí počátkem roku 2017. Letiště za ní zaplatí devět miliard korun, které získá zřejmě z externích zdrojů. Nová ranvej bude sloužit především pro přistávání, zatímco ze zrenovované „babičky“ budou stroje startovat.

Na skokové zvýšení kapacity po otevření nové dráhy se letiště bude chystat v příštích letech. V běhu je například projekt takzvaného prstu D v jižní části druhého terminálu. Ten má umožnit příjem většího počtu cestujících.

Úvěry letiště převzal aeroholding

Český aeroholding, který jako nová mateřská společnost zastřeší mimo jiné Letiště Praha a České aerolinie, převzal všechny úvěrové závazky letiště. Jde především o tři emise dluhopisů v celkové jmenovité hodnotě 1,45 miliardy korun, splatné v letech 2012, 2013 a 2020. Na holding přešel i sedmimiliardový závazek vůči Evropské investiční bance; peníze letiště použilo na stavbu nového terminálu číslo 2. Převod závazků souvisí s přesunem nemovitého majetku letiště na aeroholding, Letiště Praha zůstalo pouze provozovatelem vzdušného přístavu.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah