O výstavbu dálnice v Polsku se bude ucházet Eurovia CS

Martin Borovka, Eurovia CS

Martin Borovka, Eurovia CS Zdroj: E15 Eduard Erben

Tuzemská stavební skupina Eurovia CS bude usilovat u výstavbu dálnice v Polsku, kterou opouští čínská firma Covec. Napsal to dnes server Ekonom.cz s odvoláním na předsedu představenstva a generálního ředitele firmy Martina Borovku.

„Budou-li Poláci hledat firmu na dostavbu dálnice, určitě se budeme o zakázku ucházet,“ řekl týdeníku Borovka. Budovaná dálnice A2 má propojit Poznaň a Varšavu, tedy dvě pořadatelská města fotbalového šampionátu. Pokud nevznikne včas, čeká fotbalové fanoušky nebezpečná jízda po úzkých a ucpaných silnicích.

Polské ředitelství silnic a dálnic (GDDKiA) v polovině června oznámilo, že odstupuje od smlouvy s čínskou firmou Covec na výstavbu dvou úseků dálnice, která v budoucnu spojí Varšavu s Německem. Výpověď vstoupila v platnost o pondělní půlnoci; nový dodavatel by měl být vybrán během dvou týdnů. GDDKiA bude chtít od čínské firmy odškodnění zhruba 741 milionů zlotých (přes 4,5 miliardy korun).

Z velkých českých firem na silničních stavbách v Polsku pracují hlavně Skanska a Eurovia, píše Ekonom. Podstatnou roli při výběru nového generálního dodavatele bude hrát také možnost na staveniště ihned nastoupit. „Kvůli propadu stavebních zakázek mají české firmy určitě volné kapacity,“ řekl Ekonomu prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Eurovia CS se zaměřuje hlavně na dopravní stavby. Dříve byla známá jako Stavby silnic a železnic. V současnosti patří mezi největší stavební společnosti v Česku. Hlavním akcionářem firmy je francouzská společnost Eurovia patřící do koncernu Vinci.

Majitelem firmy Covec je China Railway, která je z hlediska tržeb třetí největší stavební společností na světě. Vedení Covec zakázku v Polsku považovalo za „propustku“ na trh v Evropské unii.