Ahold může převzít české obchody Interspar, některých se ale musí zbavit

Interspar v karlovarském nákupním centru Kolonáda

Interspar v karlovarském nákupním centru Kolonáda Zdroj: ctk

ČTK
Antimonopolní úřad povolil nizozemské společnosti Ahold, který provozuje obchody Albert, ovládnout prodejny Interspar. Podmínkou však je, že musí prodat prodejny ve čtyřech regionech kvůli zachování účinné hospodářské soutěže.

Ahold provozuje v Česku 228 supermarketů a 56 hypermarketů Albert, společnost Spar má 50 prodejen, z toho 14 supermarketů a 36 hypermarketů. Ahold v této transakci ovládne i společnost Imobili, která se zabývá pronájmem nemovitostí a komerčními službami téměř výhradně pro Spar.

Ahold již dříve prohlásil, že prvotní investice do získaných prodejen bude 1,35 miliardy korun, nyní v nich je téměř 5000 zaměstnanců. Tržby Aholdu v ČR dosáhly předloni téměř 41 miliard korun.

Prodejny Interspar byly v Česku ztrátové. Cena za jejich odkoupení je 5,2 miliardy korun. Albert se díky této transakci stane jedničkou českého trhu. Rakouská firma, která prodejny Interspar provozovala, se chce nyní soustředit na udržení výhodné pozice v Maďarsku, Chorvatsku a Slovinsku.

Činnost se překrývá

Úřad posuzoval dopad na hospodářskou soutěž v oblasti maloobchodního prodeje, tedy v provozu hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen na území republiky a jednotlivých okresů a měst, kde se činnost Aholdu a Sparu překrývá.

„V první fázi ÚOHS dospěl k závěru, že předmětné spojení vzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže ve čtyřech městech, kde se činnost soutěžitelů překrývá a jejich společný tržní podíl výrazně přesahuje 40 procent,“ uvedl předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj.

Ahold odprodá prodejny

Ahold však při řízení předložil záměr odprodat prodejny v dotčených městech. Tento závazek ÚOHS vyhodnotil jako dostatečný pro zachování hospodářské soutěže. V případě, kdy Ahold a Spar vystupují na straně poptávky zboží, o narušení hospodářské soutěže nejde, vyhodnotil situaci úřad.

„Zde tvoří konkurenci nejen další obchodní řetězce, ale cash&carry prodejny a další velkoobchodníci,“ uvedl Rafaj. Ahold již v roce 2005 převzal prodejny Julius Meinl, z českého trhu odešly i další řetězce jako Carrefour a Delvita.