Do Česka loni přijelo 28 milionů cizinců, Rusy nahradili Američané a Asiaté

Turisté sledují olomoucký orloj.

Turisté sledují olomoucký orloj. Zdroj: e15

Rekordních 27,8 milionu zahraničních návštěvníků přijelo loni do Česka, meziročně cizinců přibylo o osm procent. Většina turistů, 14,4 milionu, přijela do Česka jen na jeden den. Průměrné výdaje zahraničních návštěvníků na osobu a den činily 2769 korun.

„Rok 2015 byl z hlediska příjezdového cestovního ruchu opět rekordní. Rostly jak počty zahraničních turistů, tak jednodenních návštěvníků, a to i přes výrazný pokles turistů z Ruska. Jejich nepříznivý vývoj pomohly vyvážit především výrazné nárůsty turistů z Asie a USA,“ uvedla ředitelka Institutu turismu agentury CzechTourism Markéta Vogelová.

Většinu z jednodenních návštěvníků tvořili Němci (60 procent), 14 procent shodně Slováci a Rakušané, desetinu pak Poláci. Naprostá většina jednodenních návštěvníků míří do Česko za nákupy, a to především do příhraničních měst. Další 2,4 milionu návštěvníků využilo ČR jako tranzitní zemi.

V tuzemských hotelech, penzionech, apartmánech či v soukromí se loni ubytovalo celkem 10,9 milionu turistů z ciziny. Němců přibylo meziročně o 12,6 procenta. Na druhém místě byly turisté ze Slovenska, kterých se v tuzemsku ubytovalo o 14,6 procenta víc. Třetí jsou hosté z USA, kterých přijelo o 14,9 procenta meziročně více.

Do vývoje příjezdů zahraničních návštěvníků se loni promítla hlavně rostoucí poptávka turistů ze sousedních států platících eurem. Pozitivně se projevil i dopad velkých akcí, jako bylo mistrovství světa v hokeji v Praze a Ostravě či mistrovství Evropy ve fotbale do 21 let.

Česká i světová ekonomika rostou, dochází k oživení nejen klasického turistického ruchu, ale i byznysové a kongresové turistiky. To by mělo přispět i k letošnímu nárůstu příjezdového cestovního ruchu.

„Na druhou stranu letos nečekáme žádnou významnou masovou událost, jako bylo například loňské hokejové mistrovství světa. Celkově by tak letošní rok měl skončit na podobné úrovni jako loňský, což není špatný výsledek,“ dodal odborník na hotelnictví společnosti PwC Jan Musil.