Točené limonády jsou zpět

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Oranžová, žlutá nebo červená, ale hlavně točená. Prodej limonád v sudovém balení stoupá už několik let, letos však hlavní výrobci hlásí nárůsty až o desítky procent. Důvodem je nejen nostalgie lidí, pro něž je točená pomerančová či malinová limonáda symbolem dětství, ale i cena. Točené limonády jsou levnější než lahvové zahraniční nadnárodní značky.

Druhý největší výrobce sudové limonády v Česku, sodovkárna Kolín se značkou Koli, zaznamenal za letošní pololetí nárůst produkce u padesátilitrových sudů o pětinu, u třicetilitrových o 170 procent. Podle obchodního ředitele firmy Pavla Vavrušky jim paradoxně pomáhá krize. „Ani ti, kteří měli ještě přede dvěma lety potřebu hrát si na image a pít zahraniční značky, už nemají peníze. A rodinné rozpočty jsou tak napnuté, že se lidé chtějí dobře najíst a napít za dobrou cenu,“ řekl v rozhovoru pro deník E15 Vavruška.

O renesanci točených tuzemských značek limonád se nejvíce zasloužila Kofola, která má v točených limonádách podíl téměř 90 procent a je dostupná zhruba ve dvou pětinách provozoven. Podle jejího odhadu loni Češi vypili asi 28 milionů litrů točených limonád, což je zhruba čtvrtina veškeré spotřeby nealkoholických nápojů.

„Celková spotřeba nealkoholických nápojů se meziročně mírně snížila o tři procenta. Točeným limonádám se naopak daří,“ řekl marketingový ředitel společnosti Kofola ČeskoSlovensko Jiří Vlasák.

Sudové limonády vyrábí například i Pivovar Černá Hora ze skupiny Pivovary Lobkowicz. Celkové loňské prodeje limonád byly téměř na úrovni předloňska, mírně ale rostl podíl právě těch sudových, zatímco odbyt v lahvích stagnoval a prodeje v plastu klesly. „Růst obliby točených limonád v hospodách je dlouhodobý a nastartoval pravděpodobně točenou kofolou již v minulém desetiletí. Jde o součást módní retro vlny dříve oblíbených výrobků,“ uvedla mluvčí skupiny Barbora Kameníková. Kvůli vyšším prodejům letos černohorský pivovar investoval do rozšíření výroby a linky na míchání sirupů přímo v pivovaru, takže je již nemusí nakupovat od externí firmy.

Rozšiřuje se i počet příchutí. Pivovar Černá Hora letos začal prodávat limonádu malinovou a zázvorovou a celkem již vyrábí osm různých příchutí. Kolínská sodovkárna jich má ještě o čtyři více. Letos se kolínská rodinná firma stala i partnerem dvou hudebních festivalů, červnového milovického Votvíráku a srpnového Sázavafestu. „V sobotu na Votvíráku bylo asi 30 tisíc lidí a prodalo se kolem 20 tisíc půllitrů malinovky za odpoledne. To je hodně,“ podotkl šéf firmy Vavruška.

Rozhovor s Pavlem Vavruškou čtěte ve středeční E15.