Erotický klub získal anticenu za sexistickou reklamu, překročil prý meze

Propagaci Darlingu šíří i tato limuzína

Propagaci Darlingu šíří i tato limuzína Zdroj: SJu via Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Anticenu Sexistické prasátečko si letos od veřejnosti i poroty vysloužila reklama na erotický klub Cabaret Darling. Na dalších příčkách se umístily reklama brněnského Vysokého učení technického a ODS Praha 8, oznámili pořadatelé soutěže, jejímž účelem je upozornit na stereotypní a sexistické zobrazování mužů a žen v reklamě.

„Snažíme se tyto stereotypy nabourávat a dělat si z toho trochu legraci,“ uvedla Petra Havlíková z pořádajícího hnutí Nesehnutí.

Anticena se letos uděluje posedmé. O nominacích, jichž se tentokrát sešlo 96, rozhoduje veřejnost i dvanáctičlenná porota složená ze zástupců genderové oblasti a reklamní i mediální osobnosti. Porota nehodnotila provedení, ale především obsah, upozornil Martin Charvát z agentury Konektor.

Vítězem obou hlasování se stala reklama erotického klubu Cabaret Darling, který se prezentoval na pánských pisoárech explicitním vyobrazením ženského pohlaví. „Reklama je perverzní. Porušuje princip slušnosti až v takové míře, že je to neobvyklé,“ uvedl Pavel Horňák, který je profesorem reklamní etiky na Slovensku a spoluzakladatelem slovenské Rady pre reklamu.

Absolutní vítěz podle hlasování veřejnosti i odborné porotyAbsolutní vítěz podle hlasování veřejnosti i odborné poroty | Sexisticke prasatecko

Na druhém místě u veřejnosti i poroty skončilo propagační video Vysokého učení technického v Brně. „Krásně natočený klip, který popírá všechny hodnoty, na kterých by univerzita měla stát. Absolvent má všechny předpoklady stát se pánem tvorstva, bezohlednost a dravost jsou prezentovány jako hlavní cíle vzdělávání,“ uvedla porotkyně Lucie Jarkovská z katedry sociologie Masarykovy univerzity.

U poroty se vysokoškolské video dělí o druhé místo s reklamou místního sdružení ODS Praha 8, které v hlasování veřejnosti skončilo třetí. Politická strana v této reklamě lidem vzkazovala, že „Jsou sexy!“.

Propagace VUT

„S nominovanými se snažíme více komunikovat. Ozvali se nám dokonce z tiskové kanceláře ODS s tím, že tato reklama není jejich oficiální a distancují se od ní. To oceňujeme,“ uvedla Havlíková. Na třetím místě v hlasování poroty skončila reklama na koupelny Sapho, v níž se rovněž objevilo nahé tělo, které nijak nesouviselo s inzerovaným produktem.

Do soutěže Sexistické prasátečko reklamy letos přišlo téměř tři tisíce hlasů. Podrobnosti k anketě jsou na webu .

Zápisník Daniela Nováka: Vúdú a lasagne