Internetová reklama brzy předežene tu televizní

ZenithOptimedia odhaduje, že internetová reklama v roce 2015 představovala 29,5 procenta celkových výdajů na reklamu oproti 25,8 procenta v roce 2014. Agentura očekává, že do roku 2018 internet přitáhne 38 procent veškeré celosvětové reklamy, v roce 2017 předstihne televizi a stane se globálně největším reklamním médiem.
„Displejová reklama je nejrychleji rostoucí internetovou podkategorií a očekáváme, že do roku 2018 poroste o 15 procent ročně. Zahrnujeme sem tradiční displejovou reklamu (jako např. bannery), online video a sociální média. Všechny tři typy displejové reklamy profitovaly z přechodu k programatickému nákupu, který agenturám umožňuje zaměřit se na dané publikum díky personalizovanému obsahu mnohem účinněji a efektivněji,“ říká Michal Šeda, ředitel výzkumu mediální agentury ZenithOptimedia.
„U tradiční displejové reklamy tento přechod zpomaluje, alespoň pokud jde o největší trhy, a mezi lety 2015 a 2018 předpovídáme její meziroční nárůst o 6 procent ročně. Online video a sociální média i nadále rostou mnohem rychleji – předpovídáme u nich ve stejném období roční nárůst o 21, respektive 23 procent,“ dodává Šeda.
Nové formáty bodují
Množství času, který spotřebitelé tráví sledováním online videí, roste ročně o 17 procent a tvůrci obsahu tvrdě pracují na tom, aby napravili nedostatek prémiového obsahu. Sociální média mezitím i nadále těží ze svého rychlého přechodu na mobilní telefony a ze zavedení nových, poutavých formátů, jako je reklama Canvas na Facebooku, která se zobrazuje přes celý displej.
ZenithOptimedia předpovídá, že placené vyhledávání do roku 2018 poroste v průměru o 12 procent ročně, přičemž ho budou pohánět neustálé inovace vyhledávačů, jako je personalizace výsledků vyhledávání, automatické přiřazování vyhledávaných výrazů k obsahu dostupnému na stránkách zadavatele reklamy a vylepšení místního vyhledávání a vyhledávání v reálném čase.
Poslední z nich zahrnuje začlenění dat zadavatele reklamy do výsledků vyhledávání, aby se zlepšila zkušenost spotřebitele. Spotřebitelé se tak například dozvědí, jak dlouho jim bude trvat cesta do prodejen zadavatele reklamy a jak dlouho budou přibližně čekat, než na ně přijde řada.
Vzestup mobilní reklamy
Pohled na výdaje na internetovou reklamu podle zařízení ukazuje dramatický vzestup mobilní reklamy (myšleno veškeré internetové reklamy doručené na chytré telefony a tablety, ať už jde o displejovou reklamu, inzeráty nebo vyhledávání, včetně reklamy uvnitř aplikací).
Agentura odhaduje, že mobilní reklama v roce 2015 vzrostla o 72 procent a mezi lety 2015 a 2018 ZenithOptimedia předpovídá průměrný meziroční nárůst o 32 procent ročně, který bude poháněn rychlým rozšířením zařízení a zlepšováním spotřebitelských zkušeností. U internetové reklamy na stolních počítačích naopak předpokládá průměrný růst o pouhá dvě procenta ročně.
Celosvětové výdaje na mobilní reklamu v roce 2015 agentura odhaduje na 50 miliard dolarů, což představuje 31,3 procenta výdajů na internetovou reklamu a 9,2 procenta celkových výdajů na reklamu. ZenithOptimedia predikuje, že do roku 2018 mobilní reklama vzroste na 115 miliard dolarů a umístí se těsně za celkovými výdaji na reklamu pro počítače, která bude mít hodnotu 116 miliard dolarů. Mobilní reklama bude představovat takřka 50 procent výdajů na internetovou reklamu a 19 procent všech výdajů.