Radiokomunikace se chystají ovládnout reklamu v HbbTV

HbbTV od Českých Radiokomunikací

HbbTV od Českých Radiokomunikací Zdroj: archiv

České Radiokomunikace se blíží do finiše s testováním aplikace HbbTV manager, kterou chtějí po Vánocích pustit do ostrého provozu. Jejím posláním bude zejména správa reklamních kampaní v přístrojích vybavených technologií HbbTV.

České Radiokomunikace (ČRa) vyvíjejí aplikaci HbbTV manager, kterou chtějí dát opravdový smysl tuzemskému hybridnímu televiznímu vysílání, jež je prozatím stále ještě v plenkách. Na vině je nedostatek obsahu, který by stanice divákovi v hybridní televizi nabídly. Aplikace od ČRa má žalostný stav změnit – stojí na interaktivitě, diváka má přitáhnout k exkluzivnímu obsahu, což přivede inzerenty, kteří zaplatí více peněz televiznímu kanálu, a ten zase bude moci investovat do dalšího obsahu – a kruh se uzavírá. Takto jednoduše, byť prozatím idylicky vidí novou službu Jiří Lichý z ČRa, který aplikaci představil na semináři novinářům.

Aplikace, za jejíž vývoj utratily České Radiokomunikace částku v řádu milionů korun, běží už od jara v pilotním provozu na stanici Óčko a na Primě. Dlouhodobé testování ČRa naplánovaly cíleně, aby odladily chyby, které by v ostrém provozu způsobily nepříjemné potíže. Tato aplikace má totiž obsloužit nejen jakoukoli televizní stanici včetně regionálních, ale i vně vysílání DVB-T, tedy satelitní a kabelové vysílání, schopná má být obsloužit i konkurenční DVB-T sítě.

Technologie jsou samozřejmě vždy rychlejší, než jak jsou lidé ochotni je implantovat do svého života. Hybridní televize HbbTV tu je delší dobu, její penetrace v českých domácnostech je takřka půldruhého milionu přístrojů, to by ji ale museli diváci ve svých televizích rovněž aktivovat – těch, kteří ji skutečně využívají, je v tuto chvíli 750 tisíc, tedy nějakých 17 procent diváků.

HbbTV blízké budoucnosti přitom nabízí pestré „menu“: Zatímco dříve jsme byli svědky nanejvýš takzvané injektáže, kdy ve vysílání bylo natvrdo přilepeno reklamní sdělení spočívající nejčastěji v odkazu na web či telefonním čísle, HbbTV ve správnou chvíli nabídne přímý proklik na internet, tedy microsite kýženého produktu či eventu, případně QR kód, který vás zavede přes chytrý telefon do speciální aplikace, můžete ale také brouzdat po exkluzivním obsahu přímo na obrazovce. Takto si můžete během reklamního brejku nejen povzdechnout „no jo, pěkný boty, ale jsem líná se zvednout“, nově postačí zmáčknout jediné červené tlačítko, které v HbbTV slouží jako nepsaný standard pro „call to action“, a šipkami se za pár vteřin proklikat až do e-shopu. Než klasická třicítka skončí, boty už putují na poštu.

Za dva kliky

Skutečnému rozvoji chybí jednoduchá platforma pro běžnou denní práci televizních pracovníků. Hlavně pro ně může být HbbTV manager užitečný – ČRa pochopily, že televize nebudou mít nikdy zájem o vybudování vlastního produktu, kterým by mohly lépe oslovovat diváky s HbbTV. Manager od ČRa je navržený jako jednoduchá online aplikace, která vznikla s nadsázkou pod vlivem kréda Steva Jobse „za dva kliky ať se dostanu tam, kam potřebuji“.

Jde tedy o stejnou filozofii na straně diváků, televize i zadavatelů: Divák musí mít nabídku co nejjednodušší (pohybovat se lze víceméně jen šipkami), kreativci na straně zadavatele musí přejít na minimalistický styl. V televizi pak jednoduše spárují reklamní spot či pořad s odkazem na microsite či exkluzivní materiál, v aplikaci nikoli nepodobné obyčejnému kalendáři naplánují načasování a zbytek je na Českých Radiokomunikacích.

Ty staví svůj HbbTV manager na robustní infrastruktuře, podpoře 24/7 a zejména tom, že zařídí vše samy: televize se tedy nemusí trápit, zda odkaz na sušenky XY nevyskočí u reklamy na vznášedlo plné úhořů, protože reklamní blok se o půl minuty opozdil – software ČRa sám rozezná, že správný spot běží právě teď, a odešle do televize patřičný bonus. Navíc zde výborně funguje lokalizace – pokud se nacházíte v Třeboni, zadavatel, který disponuje více pobočkami a tedy i variantami svých reklamních sdělení, vám nebude nabízet makléře ze Špindlu.

To vše je ale samozřejmě pouhá idea, kterou mohou České Radiokomunikace pouze zprostředkovat. Jak bude reklama na televizích blízké budoucnosti vypadat, je stále na televizích a zadavatelích samotných. Motivovat by je nicméně mělo zejména to, že peníze, o které přicházejí přesunem diváků na internet, mají možnost díky HbbTV získat zpět.