Do letošního pátého ročníku Sexistického prasátečka nominovali lidé rekordních 99 reklam, které se objevily ve veřejném prostoru nebo v elektronických médiích. „Z počtu sexistických reklam zaslaných do soutěže je zřejmé, že sexismus v reklamě je problém, který zajímá čím dál více lidí. Je třeba o něm vést veřejnou debatu a přijímat konkrétní opatření, aby se počet sexistických reklam začal snižovat,“ komentuje letošní ročník Petra Havlíková ze spolku Nesehnutí.
Nominované kampaně byly rozřazeny do třech kategorií. V kategorii „Stereotypy a jazykový sexismus, která má upozornit na stereotypy o mužích a ženách a na sexistické dvojsmysly v reklamě, zvítězila se 117 zaslanými hlasy reklama na pračku Electrolux se sloganem „Štíhlá holka s velkým plnícím otvorem“:
Sexistické prasátečko |
Druhé místo v této kategorii patří předvolebnímu banneru Zelených, třetí místo vybojovala plachta Pražské správy nemovitostí:
Sexistické prasátečko |
Sexistické prasátečko |
Do druhé kategorie s názvem „Fragmentace aneb Bez hlavy“ byly zařazeny kampaně útočící na sexuální pudy nepřiměřeným zdůrazněním části lidského těla. Její vítězkou se stala reklama na umělý trávník serveru Videopodlahy.cz s počtem 117 získaných hlasů. Podívejte se, jakou část lidského těla nepřiměřeně zdůrazňuje:
Druhé místo v této kategorii patří billboardu společnosti Alumarc a třetí se umístil banner odtahové služby:
Sexistické prasátečko |
Sexistické prasátečko |
Veřejnost hlasovala i v kategorii „Objektivizace aneb Ukaž všechno“, kam byly zařazeny kampaně využívající lidské tělo bez jakékoliv souvislosti s propagovaným produktem, pouze s účelem upoutat pozornost. Tady jednoznačně zvítězilo náborové video Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity s názvem LDF to letí. Získalo 187 hlasů a stalo se absolutním vítězem soutěže. „Je to spojení sexismu a VŠ vzdělání, včetně využívání těch nejpokleslejších soft-pornografických konvencí,“ ohodnotil reklamu genderový odborník z Fakulty humanitních věd Karlovy univerzity Petr Pavlík.
Druhé místo v kategorii „Ukaž všechno“ patří vsetínské společnosti Divida, která provozuje web Zaclony-design.cz. Tento vizuál ocenila i odborná porota. Třetí se umístila internetová prezentace pivovaru Poutník:
Sexistické prasátečko |
Sexistické prasátečko
Hlasování veřejnosti se letos uskutečnilo ve spolupráci se serverem Markething.cz, který funguje pod záštitou Marketingových a mediálních studií Karlovy univerzity. Vítězné reklamy budou ve čtvrtek večer v Brně „odměněny“ diplomem a manuálem Jak na sexistickou reklamu. Organizace Nesehnutí se pořádáním soutěže snaží s nadsázkou upozornit na genderové stereotypy v marketingu.