Automobilka Mitsubishi se musí kát, falšovala údaje o spotřebě

Vedení Mitsubishi se na tiskové konferenci omlouvá za pochybení

Vedení Mitsubishi se na tiskové konferenci omlouvá za pochybení Zdroj: Reuters

Globální kampaň Mitsubishi Motors hlásá, že jeho vozy jsou „praví bojovníci“. Teď k ní ale přidalo kapitolu, o kterou zcela jistě nestálo. Bojovníci podváděli.

Představitelé japonské automobilky včera v Tokiu veřejně přiznali, že firma vylepšovala údaje o spotřebě svých aut. Manipulace se týkala 625 tisíc vozů. „Testy byly prováděny nesprávně, aby byla vykázána nižší spotřeba paliva. Zfalšovány byly údaje o tlaku v pneumatikách,“ zní v oficiální tiskové zprávě. Nesprávné údaje byly udávány u čtyř minivozů.

Jednalo se o modely EK Wagon, EK Space, těch bylo v Japonsku prodáno 157 tisíc, a dále Dayz a Dayz Roox. Ty vyrábělo Mitsubishi pro Nissan, dodalo mu jich 468 tisíc. Ani jeden ze zmíněných minivozů nebyl nabízen v Česku či Evropě.
Obě japonské automobilky se rozhodly prodej zmíněných modelů, které byly vyrobeny od roku 2013, zastavit. Teď hledají způsob, jak se vyrovnat se zákazníky.

Těžce nabytá důvěra

Mitsubishi Motors také zkoumá, zda se problémy netýkaly i dalších vozů. „Cítím se strašně,“ řekl na tiskové konferenci šéf automobilky Tecuro Aikawa. V posledních letech to totiž vypadalo, že se Mitsubishi podařilo získat zpět důvěru zákazníků, o kterou přišlo po skandálu s defekty svých aut na počátku století.

Nyní probíhá vyšetřování celé události. Okamžitě po jejím zveřejnění spadly akcie Mitsubishi Motors na tokijské burze o 15 procent, což bylo nejvíce za poslední desetiletí. Podle údajů JATA prodalo loni Mitsubishi více než jeden milion aut. V USA to bylo 95 342 vozů, což bylo o 23 procent více než v předcházejícím roce, a polepšilo si i v Evropě, v loňském roce zaznamenalo 132 822 registrací, rok předtím 101 400. Nejprodávanější modely značky na starém kontinentu byly Outlander a ASX.

„Tohle je něco jiného, než byl problém Volkswagenu. Ale trh je nyní velmi citlivý na takové novinky. Může to proto mít významný vliv na prodeje a reputaci značky,“ řekl Seiži Sugiura, analytik Tokijského výzkumného centra Tokai, agentuře Kjódó. V roce 2014 Hyundai a Kia stály před podobným problémem v USA. I tyhle korejské značky udávaly u svých vozů nižší spotřebu. Nakonec souhlasily s tím, že zaplatí pokutu.