Gazprom už kupuje roury pro South Stream, polovinu jich dodají Němci

roury pro plynovod South Stream

roury pro plynovod South Stream Zdroj: South Stream Transport

Nehledě na spory s Evropskou unií začala amsterdamská společnost South Stream Transport (SST), která má na starosti výstavbu podmořské části budoucího plynovodu, rozdávat zakázky. Uzavřela už smlouvy na dodávky rour v hodnotě zhruba jedné miliardy eur.

Polovina zakázky připadne německému výrobci Europipe, 35 procent ruské Spojené metalurgické společnosti (OMK) a zbývajících patnáct procent dodá rovněž ruský Severstal. Gazpromu přitom v SST náleží padesátiprocentní podíl, dvacet procent má italská Eni, po patnácti procentech francouzská EdF a německá Wintershall Holding.

Mořskou část plynovodu South Stream mají tvořit čtyři souběžná potrubí o délce 931 kilometrů, která propojí Rusko s Bulharskem. Podle Gazpromu přijde podvodní část výstavby na deset miliard eur.

„Nastal čas přejít k samotné výstavbě plynovodu,“ uvedl výkonný ředitel South Stream Transport Oleg Aksjutin. První větev plynovodu by měla být zprovozněna v příštím roce.

Soutěžilo osm firem

Tendru na výstavbu se podle serveru rbcdaily.ru účastnilo osm firem včetně ruské ČTPZ, které v Česku patří ostravská armaturka MSA. Gazprom ve svém korporátním časopise už dříve napsal, že kromě vítězů tendru bude do projektu zapojena ČTPZ.

Projekt South Stream se stal důležitým tématem jednání mezi Moskvou a Bruselem. Evropská unie v prosinci připomínkovala mezinárodní smlouvy uzavřené mezi Ruskem a účastníky projektu s tím, že neodpovídají požadavkům třetího energetického balíčku EU.

Klíčový projekt

South Stream představuje pro Gazprom klíčový evropský projekt, jehož realizace se plynárenský gigant nehodlá vzdát. Po podpisu prvních dodávek vyhlásil, že bude pokračovat druhá vlna zakázek na roury. Oborníci soudí, že společnost s nákupy neriskuje, materiál se jí bude hodit v každém případě.

Analytik Raiffeisenbank Andrej Poliščuk připomněl, že monopol má rozehraný třicetiletý kontrakt na dodávky do Číny od roku 2018. A jeho realizace si vyžádá výstavbu nového potrubí.