Japonským automobilkám se znovu daří. Mazda, Mitsubishi čekají rekordní roční zisk

Autosalon Mazda, ilustrační foto

Autosalon Mazda, ilustrační foto Zdroj: Euro - Martin Pinkas

Slabý jen pomáhal v posledním loňském čtvrtletí japonským automobilkám. Mazda, Mitsubishi i největší světový prodejce aut Toyota, vykázaly silný nárůst zisků. Toyota uvedla, že měla v minulém kvartálu více než pětkrát vyšší provozní zisk než před rokem. Podobné nárůsty vykázaly i ostatní automobilky.

Japonské automobilce Mazda Motor stoupl provozní zisk za poslední tři měsíce minulého roku na 50,6 miliardy jenů (10,2 miliardy korun). Byl tak šestkrát vyšší, než jaký společnost vykázala ve stejném období před rokem. Automobilka zároveň zvýšila svou prognózu zisku pro celý aktuální finanční rok, ve kterém čeká rekordní výsledek. Rekordní roční zisk očekává i konkurenční Mitsubishi Motors. Oba výrobci ale zároveň varovali před zpomalením v Thajsku.

Mazda, pátý největší japonský výrobce aut, vyrábí v Japonsku zhruba tři čtvrtiny svých vozů a 82 procent jich vyváží do zahraničí. Automobilce k vyššímu čtvrtletnímu zisku pomohl slabší jen a solidní prodej.

Po čtyřech letech dividenda

Společnost oznámila, že za celý finanční rok, který končí v březnu, očekává provozní zisk 180 miliard jenů. Byl by tak vyšší než dosavadní rekord 162,1 miliardy jenů, který zaznamenala ve finančním roce končícím v březnu 2008. Mazda také oznámila, že poprvé po čtyřech letech plánuje v tomto fiskálním roce vyplatit dividendu. Slabý jen pomáhal v uplynulém čtvrtletí i největšímu světovému prodejci aut, kterým je domácí konkurent Toyota Motor. Toyota uvedla, že měla v minulém kvartálu více než pětkrát vyšší provozní zisk než před rokem.

Starosti v Thajsku

Japonskou měnu oslabuje uvolněná měnová politika tamní centrální banky. Slabý jen po přepočtu zvyšuje hodnotu zahraničních tržeb japonských vývozců, jako jsou Toyota či Mazda. V uplynulých měsících pomáhal pokles hodnoty domácí měny i konkurenční automobilce Mitsubishi Motors.

Problémy ale Mitsubishi i Mazdě dělá Thajsko. Tato země je pro japonské automobilky důležitá z hlediska vývozu, již nějakou dobu se ale potýká s protivládními protesty a v neděli se zde konaly předčasné parlamentní volby.