Marže výrobců autodílů na rekordu, trh čeká další růst

Výroba autosedaček, koncern Faurecia

Výroba autosedaček, koncern Faurecia Zdroj: CTK

Světový trh s automobilovými součástkami se do roku 2020 proti loňsku zvýší o 125 miliard na 800 miliard eur (22,3 bilionu korun). Loni průměrná zisková marže dosáhla rekordních 7,5 procenta. Klíčovými faktory růstu byly především meziroční růst automobilové produkce a vysoká míra využití výrobních kapacit na straně dodavatelů. Vyplývá to ze studie společností Roland Berger Strategy Consultants a Lazard.

Automobiloví dodavatelé v Česku jsou z velké části vlastněni globálními německými dodavatelskými skupinami. Na budoucí výhled již začíná mít vliv rostoucí nejistota především v německém průmyslu.

„Kromě toho nesmíme zapomenout na výrazný pokles ruského automobilového trhu, na který je český dodavatelský trh taktéž napojen skrze výrobce automobilů ve střední Evropě. Vysoká míra nejistoty ohledně budoucího vývoje tohoto trhu má za následek relativně konzervativní plány českých dodavatelů pro příští roky,“ uvedl Jan Sklenář z české pobočky Roland Berger.

Daří se hlavně velkým

Přestože v globálním měřítku byl loňský rok jeden z nejúspěšnějších, výkonnost jednotlivých skupin dodavatelů se výrazně liší. Například dodavatelé ze zemí NAFTA dosahují v průměru o jeden procentní bod vyšší ziskovosti než dodavatelé z evropských zemí. Velcí globální hráči dosahují nadprůměrně vysokých marží kolem osmi procent, zatímco ziskovost menších firem je spíše podprůměrná.

Výrobci zaměřující se na pohonné ústrojí a pneumatiky dosahují v rámci dodavatelské sítě ziskovosti přes osm procent. To je nejvíce ze všech segmentů, zatímco dodavatelé interiérových dílů se musí spokojit s průměrnou marží pět až šest procent.

„Nejdůležitější je schopnost neustále inovovat, a to platí napříč všemi produktovými segmenty. Dodavatelé nabízející inovativní produkty dosahují v průměru o dva procentní body vyšší marže než jejich procesně orientovaní konkurenti,“ uvedl šéf pražské kanceláře Roland Berger Roland Zsilinszky.

Tahounem trhu zůstává Čína

V příštích letech ale vyšší míra tržní volatility zapříčiní zpomalení růstu. Počty prodaných vozidel v Evropě s nejvyšší pravděpodobností zůstanou na současné úrovni a v zemích NAFTA se očekává pouze mírný růst. V některých zemích, například Japonsku, se spíše odhaduje pokles objemu prodaných vozidel. Růstový potenciál tak zůstává na trzích jako Brazílie či Indie, které by se po složitých letech 2013 a 2014 mohly vrátit zpět k výraznému růstu. Hlavním motorem růstu dále zůstává Čína, jejíž automobilový trh bude i v příštích dvou letech růst meziročně o zhruba šest až osm procent.

„Očekáváme, že současné tempo růstu objemu i ziskovosti u dodavatelů se v letech 2015 a 2016 nejspíše sníží, avšak marže i nadále zůstanou na slušné úrovni,“ doplnil Zsilinszky.