Nekupujte si náš elektromobil, vyzval šéf Fiatu

Fiat 500e

Fiat 500e Zdroj: CC BY-ND 2.0: Jack Snell via Flickr

Nekupujte si náš nový elektromobil Fiat 500e. Nezvyklou výzvu směřoval ke všem případným zákazníkům sám šéf automobilky Fiat Chrysler Sergio Marchionne. Značka prý na elektromobilu prodělává velké peníze. Marchionneho cílem je tak prodat jen nezbytné minimum nových vozů 500e.

Už při představování elektromobilu 500e před rokem a půl Sergio Marchionne upozorňoval, že na každém prodaném voze bude jeho firma tratit zhruba deset tisíc dolarů. Realita je však ještě o něco horší.

„Doufám, že si ho (Fiat 500e) nekoupíte, protože pokaždé, když jedno auto prodám, stojí mě to 14 tisíc dolarů,“ přiznal Marchionne na středeční konferenci ve Washingtonu. Upozornil na to web cnbc.com. „Jsem natolik upřímný, abych vám to řekl,“ dodal s tím, že jediný, kdo v současné době dokáže na elektromobilech vydělat, je pouze Tesla Motors.

Jak šéf Fiatu vysvětlil, Fiat 500 se spalovacím motorem stojí od 17 300 dolarů včetně nákladů na dodání zákazníkovi. Pořizovací cena elektrické verze 500e začíná na 32 650 dolarech před daní. Protože ale zákazníci nejsou ochotni platit tak vysokou cenu, která by Fiatu pokryla náklady, automobilka cenu snižuje, čímž přichází o velkou sumu peněz na každém autě. Je třeba zmínit, že tako skutečnost se týká pouze Kalifornie - jinde se totiž elektromobil 500e neprodává.

“Prodám minimum, které potřebuji prodat a ani jedno navíc,” uzavřel své vystoupení Marchionne.

Elektromobilní Kalifornie
V Kalifornii se elektromobilům poměrně daří. Hlavním důvodem jsou především štědré státní dotace na pořízení takových vozů. Stát je také tím hlavním důvodem, proč se Fiat 500e vůbec prodává. Sama automobilka se již v minulosti nechala slyšet, že elektromobily prodává jen kvůli státním regulacím.
V Kalifornii mají totiž výrobci konvenčních automobilů od loňského roku povinnost prodat určité množství aut s „nulovými emisemi“. Pokud by na to nepřistoupily, musejí kupovat emisní povolenky od výrobců elektromobilů. Fiat se tedy rozhodl raději dotovat vlastní byznys, než posílat peníze automobilce Tesla Motors.