Samořízená auta mohou být na silnicích za pět let, řekl šéf FCA

Šéf koncernu Chrysler Fiat Sergio Marchionne

Šéf koncernu Chrysler Fiat Sergio Marchionne Zdroj: CC-BY-3.0: Dgtmedia - Simone - Wikimedia Commons

Samořízená auta by se na silnicích mohla být za pět let. Prohlásil to dnes podle agentury AP generální ředitel automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Sergio Marchionne. O tom, že technologie samořízení je blíže, než si myslel, jej prý přesvědčila spolupráce s americkým Googlem.

Obě firmy tento týden oznámily, že budou spolupracovat v technologii autonomního řízení a v rámci testování jí vybaví sto minivanů Chrysler Pacifica. Pro Google je to vůbec poprvé, kdy na instalaci čidel a počítačů pro autonomní řízení spolupracuje přímo s tradičními výrobci aut.

FCA a holdingová společnost Alphabet, které Google patří, však ještě musejí určit, komu budou data vzešlá z jejich spolupráce patřit, uvedl Marchionne. „Potřebujeme se dostat do fáze, kdy to auto bude natolik schopné fungování, že budeme moci hovořit o výtěžku z této práce,“ prohlásil podle agentury Reuters šéf FCA u příležitosti zahájení výroby minivanů Pacifica v továrně v kanadském Windsoru.

Nechuť ke spolupráci

Některé automobilky se zdráhají spolupracovat s technologickými společnostmi, protože chtějí technologie ve svých autech vlastnit samy. Podle Marchionneho je ale moc brzy na to říct, kdo bude nakonec v přechodu na samořízené vozy hrát prim, takže je moudré, aby FCA spolupracovala s jinými firmami a naučila se, co může.

Vývoji samořízených aut a příslušných technologií se věnují i další firmy, například výrobce elektromobilů Tesla Motors. Největší americká automobilka General Motors Company se v březnu dohodla na převzetí mladé kalifornské firmy zabývající se samořízenými auty Cruise Automation. Německé automobilky Daimler, BMW a Volkswagen loni koupily mapovou službu HERE od finské společnosti Nokia, aby tak urychlily vlastní vývoj v oblasti autonomního řízení.

Firmy vyvíjející samořízená auta si ale často stěžují na bezpečnostní regule, které jim brání tyto vozy účinně testovat.