Facebook útočí na Google, představil prohledávání obsahu sdíleného uživateli

Facebook

Facebook Zdroj: ctk

Největší světová sociální síť Facebook předvedla novou vyhledávací službu. Uživatelé díky ní budou moci prohledávat obsah sdílený jejich kontakty v této síti. Podle šéfa Facebooku Marka Zuckerberga je nová služba odlišná od běžného vyhledávání na internetu. Lidem by prý měla nabídnout odpovědi, a ne odkazy na odpovědi. Sociální síť má kolem miliardy uživatelů, mezi kterými je zhruba bilion vazeb.

Služba lidem umožní prohledávat „graf“ jejich vazeb v sociální síti. Facebook ji proto nazval „grafové vyhledávání“. V současnosti je dostupná v omezené zkušební verzi jen pro anglicky mluvící uživatele. Lidé, kteří by se do ní chtěli zapojit, se mohou na tomto odkazu zapsat do pořadníku. „Grafové vyhledávání je zcela novým způsobem získávání informací na Facebooku,“ uvedl dnes Zuckerberg.

Uživatelé si díky službě budou moci filtrovat obsah podle všemožných kritérií. Budou si například moci najít, jaké filmy či hudbu mají jejich přátelé na Facebooku rádi. Anebo třeba kteří z jejich přátel žijí v jakém městě. Lidé také s její pomocí budou moci prohledávat fotografie, kterých je na síti kolem 240 miliard. Budou si například moci najít snímky pořízené před rokem 1990 či jiným datem.

Zuckerberg zdůraznil, že firma hodlá maximálně chránit soukromí lidí. Bude tak prý jenom na nich, jaké informace k prohledávání budou sdílet.

Velké možnosti nové vyhledávání podle šéfa Facebooku nabízí potenciálním zaměstnavatelům, kteří budou třeba moci začít hledat mezi přáteli jejich aktuálních pracovníků.

Facebook má řešení i pro uživatele, kteří by na něm chtěli hledat i jiné než sdílené informace. Vedle výsledků „grafového vyhledávání“ jim proto nabídne i doplňující údaje z internetu. Bude se přitom spoléhat na vyhledávač Bing společnosti Microsoft.

Důraz na vyhledávání by Facebooku, které nyní je převážně doménou Googlu, mohlo pomoci zvýšit tržby a následně i hodnotu na burze, na niž firma loni rozpačitě vstoupila. „Vyhledávání je podle mne pro Facebook vysoká priorita,“ uvedl Colin Sebastian z firmy Robert W. Baird & Company. „Facebook má na své stránce neuvěřitelný poklad nestrukturovaných dat,“ dodal.

Vývoj akcií Facebooku

Vývoj akcií Facebooku (Yahoo)Vývoj akcií Facebooku (Yahoo) | Yahoo

Vyhledávání by Facebooku mohlo nakopnout zisky

Firma vstoupila na burzu loni v květnu s počáteční cenou 38 dolarů za akcii. Její cenné papíry se záhy poté výrazně propadly, v poslední době ale ztráty umazávají. Facebook se snaží hledat nové způsoby jak vydělávat peníze, aby skeptický Wall Street přesvědčil. Uživatelům například na mobilních zařízeních zobrazuje více reklam.

Rozšířil také lukrativní formu reklamy, jíž se říká zpětné cílení. Firma při něm sleduje, co lidé na internetu dělají mimo Facebook a při jejich návratu na stránky sociální sítě jim podle toho nabízí reklamy.

Nyní by firma podle analytiků měla pokořit vyhledávání, což by jí pomohlo zvýšit tržby a následně i hodnotu na burze. „Vyhledávání je podle mne pro Facebook vysoká priorita,“ uvedl Colin Sebastian z firmy Robert W. Baird & Company. „Facebook má na své stránce neuvěřitelný poklad nestrukturovaných dat,“ dodal.

Facebook má pro alternativní vyhledávání skvělý potenciál

Akciím v minulosti pomohlo, už když jen šéf firmy Mark Zuckerberg vyhledávání zmínil. „Facebook v tomto směru má poměrně unikátní pozici a mohl by vyhledávat odpovědi na základě znalosti uživatele. Myslím, že internetové vyhledávače se vyvíjejí k tomu, aby člověku nabídly soubor odpovědí. Člověk do nich nebude pouze zadávat výrazy, aby mu vyhledávač nabídl relevantní ekvivalenty, ale položí mu konkrétní otázku, na niž mu vyhledávač odpoví,“ řekl loni v září. „Když o tom přemýšlíte z této perspektivy, tak Facebook má jedinečnou pozici k tomu, aby lidem odpovídal na otázky,“ doplnil.

Facebook vznikl v roce 2004. V současnosti má kolem miliardy uživatelů. Ve třetím čtvrtletí loňského roku mu narostly tržby na 1,26 miliardy dolarů z 954 milionů dolarů o rok dříve.