Hodnota Grouponu a dalších mladých technologických firem klesá | E15.cz

Hodnota Grouponu a dalších mladých technologických firem klesá

Groupon IPO
Groupon IPO
• 

Jan Sedlák

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Hodnota akcií Grouponu spadla pod hranici ceny při IPO. Ani další mladé technologické firmy na tom nejsou jinak.

Vzor českého Slevomatu Groupon zhruba před dvěma týdny vstoupil na burzu. I přes všechny své problémy ()se mu podařilo přesvědčit a nadchnout investory. Ti se nebáli nakupovat za startovací cenu 20 dolarů za akcii a hodnotu cenných papírů brzy poslali na téměř 27 dolarů. Po několik dnů pak oscilovala kolem hranice 24 dolarů. Groupon uvolnil na NASDAQ pouhých 5 procent svých akcií, díky čemuž vydělal 700 milionů dolarů.

Po několika dnech obchodování však zájem investorů opadává a zdá se, že ze stejných důvodů, které byly firmě vyčítány už dříve. Cena akcií začala padat už v pondělí – z hodnoty mírně převyšující 26 dolarů se dostala na současných 16,96 dolaru, což je hodnota o 3 dolary nižší, než na jaké Groupon začínal.

- Čeho se tedy investoři obávají?

- Groupon má silnou konkurenci a na slevový trh je poměrně jednoduché vstoupit. Roste zejména LivingSocial, který se také chystá na burzu. Konkurentů je ve Spojených státech na desítky.

- Groupon nedokáže pořádně vydělávat.

- Jádro byznysu je nejisté a v ohrožení. Někteří zákazníci Grouponu (tedy podnikatelé, kteří nabízí slevy), si stěžují, že pro ně hromadné slevy nepřináší žádný efekt.

- Kvůli veliké konkurenci musí Groupon neustále investovat do drahé reklamy, kvůli čemuž přichází o vydělané peníze.

- Stále tu jsou obavy ohledně dřívějších machinací v účetnictví.

A kromě těchto a některých dalších faktorů zde hraje roli také další fakt – trh se obává mladých technologických firem a bojí se dalšího fiaska. V tomto ohledu už bylo napsáno mnoho rozdílných názorů a je to stejné, jako se dohadovat, jak dopadne situace v eurozóně. Nikdo to pořádně neví.

Hodnota akcií (v dolarech) technologických společností, které nedávno vstoupily na burzu. Vyšší cenu oproti hodnotě při IPO si drží pouze LinkedIn. Autor: Jan Sedlak

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah