Investice do filmu a reklamy loni stouply

Po dvou letech poklesu se loni konečně zvedly investice do natáčení filmů a reklam. V roce 2010 za ně čeští a zahraniční producenti utratili celkem 3,58 miliardy korun, o 547 milionů více než v roce 2009. Vyplývá to z aktuálních čísel Asociace producentů v audiovizi (APA). Ještě v roce 2003 přitom tyto investice dosáhly objemu 7,64 miliardy korun.

Ze třech hlavních segmentů stouplo meziročně nejvíce natáčení reklam – z 1,49 miliardy na 2,06 miliardy korun. Zvýšil se i objem produkce zahraničních filmů o 27 procent na 943 milionů korun. Podle výkonné ředitelky APA Heleny Uldrichové za nárůstem stojí loňské spuštění programu podpory filmového průmyslu. Z rozpočtu ministerstva průmyslu bylo do něj loni vyčleněno 250 milionů korun, vyčerpáno bylo podle ministra kultury Jiřího Bessera zhruba 178 milionů.

Program, který je určen i domácím producentům, dokázal loni do českých ateliérů a exteriérů přilákat takové velkofilmy, jako pokračování Mission: Impossible s Tomem Cruisem v hlavní roli. Hollywoodské studio Paramount zde za něj podle ministerstva kultury utratilo skoro 400 milionů daňově uznatelných nákladů. Další hollywoodský film Red Tails zde investoval více než 102 milionů korun, evropský televizní seriál Borgias pak 172 milionů. Pro letošní rok je na podpůrný program vyčleněno 300 milionů korun.

V roce 2010 naopak skomíralo natáčení českých filmů. Objem investic klesl v meziročním srovnání z 800 milionů na 577 milionů korun. Filmaři natáčeli například pohádku Čertova nevěsta, český velkofilm Lidice, Nevinnost Jana Hřebejka, fantasy Poslední z Aporveru, 3D muzikál V peřinách nebo poloanimovaný film Alois Nebel. Podle údajů České filmové a televizní akademie se v loňském roce do distribuce dostalo 21 hraných a 15 dokumentárních snímků. V roce 2009 to bylo 33 hraných a 12 dokumentárních snímků.