Microsoft poprvé zažil, jaké to je být ve ztrátě

Zatímco tuto čtvrtletní ztrátu může Microsoft bagatelizovat jako jednorázovou anomálii, která se nebude opakovat, strmě klesající prodeje Windows – hlavního produktu firmy – už nikoli. V posledním kvartálu spadl prodej operačního systému o 13 procent, oznámila firma.
Klesající zájem o Windows odráží hlubší změny na trhu s počítači: svět už přestávají bavit tradiční osobní počítače, díky kterým Microsoft v uplynulých desetiletích kraloval. Zájem se přesouvá na zábavnější technologie jako jsou chytré telefony nebo tablety typu iPad.
Microsoft a další firmy v PC odvětví se snaží vzkřísit zájem o počítače vydáním Windows 8, nového operačního systému, který má údajně lépe běhat na dotykových displejích. Právě raketový vzestup iPadu donutil Microsoft přijít s vlastní odpovědí – tabletem jménem Surface.
Prodeje PC do firem podle Petera Kleina, finančního ředitele Microsoftu rostou, ale hůře už se daří přesvědčit o koupi spotřebitele. Klein věří, že nový operační systém trend změní. „Docela věříme tomu, že to bude mít velký vliv,“ řekl Klein v rozhovoru pro New York Times.
Jiným divizím Microsoftu se daří o poznání lépe. Například servery a nástroje se prodávaly o 13 procent lépe. Také obchodní divizi, kam patří rodiny aplikací Office, se dařilo – prodeje stouply o 7 procent.
Tržby Microsoftu za první kvartál dosáhly 18,06 miliard dolarů, oproti předchozímu čtvrtletí je to mírný nárůst.