Objem velkých dat se do tří let ztrojnásobí, firmy bojují s jejich analýzou

serverovna

serverovna Zdroj: Torkil Retvedt

Šéfové významných firem si uvědomují hodnotu velkých dat (big data) a jejich analýzy, 85 procent z nich však má problémy s jejich přesností a celkovou interpretací. V příštích dvou letech by se navíc objem globálně generovaných dat měl přibližně ztrojnásobit, do roku 2020 má vzrůst dokonce 13krát až na 35 bilionů Gigabajtů.

„Big data jsou šancí téměř pro všechny sektory, v České republice z nich budou profitovat zejména společnosti působící na finančních trzích či maloobchodní, telekomunikační a energetické firmy,“ tvrdí studie společností KPMG Going beyond the data. Trh se zpracováváním velkých dat by do roku 2016 měl mít objem přes 53 miliard dolarů, od roku 2012 by tak měl vzrůst až pětinásobně.

„Velmi progresivní oblastí práce s velkými daty je využití dat o zákaznících. Pro všechny společnosti pracující s maloobchodní klientelou mohou být big data ekonomicky zajímavou a dlouhodobě perspektivní oblastí,“ vysvětlil David Slánský z KPMG ČR.

Efektivita, predikce, struktura

Na jedné straně jim tak analýza může pomoci zefektivnit poskytování produktů a služeb, na straně druhé pak firmy výsledky analýzy mohou poskytovat svým firemním zákazníkům či partnerům.

Banky by se už nyní bez analýzy big data neobešly. Pomáhá jim efektivně zacílit marketingovou komunikaci nebo odhadnout, jak se budou zákazníci chovat, a podle toho připravovat své obchodní aktivity.

Digitální evoluce vede k tvorbě obrovského objemu strukturovaných, částečně strukturovaných i nestrukturovaných dat. Mezi nestrukturované zdroje dat patří například emaily, textové zprávy, zprávy na sociálních sítích, video soubory nebo fotografie.

„Možnosti práce s daty jsou nekonečné – od analýzy založené na sociálních médiích po prediktivní modelování. Stejné je to s využitím – od řízení rizik a optimalizace nákladů až k identifikaci nových toků výnosů,“ dodal Slánský.

Co říkají na Big data šéfové oslovených firem?

80 procent uvádí, že hlavním přínosem využívání dat a analytiky je rychlost
69 procent považuje data a analytiku za zásadní nebo velmi důležité pro své stávající plány růstu
56 procent přizpůsobilo obchodní strategii nárokům spojeným s velkými daty
42 procent připouští, že integrace technologie související s daty do stávajících systémů nebo obchodních modelů je pro ně tou největší výzvou
pro 54 procent je největší překážkou implementace úspěšné strategie dat a analytiky neschopnost identifikovat, jaká data sbírat
pro 85 procent je největší výzvou implementace vhodného řešení pro analýzu a interpretaci dat