Loňský rok znamenal vítězství pro tablety a chytré telefony. O standardní počítače klesl zájem a prodejům nepomohly ani Vánoce. Poprvé za pět let se totiž snížil prodej i v samotném čtvrtém čtvrtletí, které zahrnuje důležitou prodejní sezonu. Prodej v posledních třech měsících roku klesl o 6,4 procenta na 89,8 milionu počítačů. Zájem o klasické počítače příliš neoživil ani příchod nového operačního systému Windows 8 od softwarového gigantu Microsoft.
V letošním roce výzkumná společnost IDC počítá s mírným oživením poptávky. Prodej by se měl podle její prognózy zvýšit o 2,8 procenta. „Existuje řada faktorů, které způsobují stagnaci trhu s osobními počítači,“ upozornil analytik Ashok Kumar ze společnosti Maxim Group. „Není mnoho přesvědčivých důvodů ke koupi nového počítače. Nárůst výkonu je pomalejší a existuje méně nových aplikací, které požadují větší výkon,“ dodal.
Vedení udržel Hewlett-Packard
Vedoucí pozici na světovém trhu s osobními počítači si v loňském roce udržela americká společnost Hewlett-Packard, ačkoli její podíl klesl na 16,5 procenta z předloňských 17,1 procenta.
Druhou příčku obsadila čínská firma Lenovo, jejíž tržní podíl naopak stoupl na téměř 15 procent z předloňských zhruba 12 procent. Na třetím místě byla americká společnost Dell s 11procentním podílem.
Společnost IDC minulý měsíc předpověděla, že celosvětový prodej počítačových tabletů letos stoupne na 172,4 milionu přístrojů z předpokládaných 122,3 milionu v loňském roce. Poptávku po tabletech podporuje mimo jiný příliv levných přístrojů na trh. Analytik IDC Jay Chou upozornil, že poptávku po osobních počítačích by letos mohl podpořit pokles cen ultrabooků.