Microsoft s novými akvizicemi oživuje svůj strategický firemní software

Centrála Microsoftu v Redmondu.

Centrála Microsoftu v Redmondu. Zdroj: Jan Sedlak

Microsoft dál pokračuje v expanzi a modernizaci té části byznysu, kterou netvoří pouze tradiční dominanty v podobě Windows a Office. Firma nyní mezi své nejdůležitější prodejní artikly zařazuje zejména cloudové a serverové služby a veliké roli se dostává také firemnímu softwaru. „Nástroj Dynamics máme jako klíčový a strategický produkt a hodně se teď do něj investuje,“ popisuje v rozhovoru pro E15.cz Michal Froněk z české pobočky Redmondu.

Microsoft do nástrojů ze sady Dynamics systematicky výrazně investuje od roku 2012, kdy společnost začala registrovat novou vlnu inovací v této oblasti a v době, kdy se rozjela mohutná série akvizic ze strany Oraclu, SAPu, Adobe, Salesforce.com a některých dalších výrazných konkurentů.

Dříve poměrně strašidelné CRM a ERP systémy se totiž dostávají pod vliv nově nastupující generace zaměstnanců, která je zvyklá na internetové služby, sociální sítě, jednoduchost a která si do zaměstnání často nosí vlastní zařízení. „Klasické CRM už dnes nefunguje, musí se do něho zapojit moderní věci, jako jsou sociální sítě a další,“ navazuje Froněk.

Ve jménu sociálních sítí a internetu

Také Microsoft proto před 2 lety zahájil akvizice, které postupně jeho důležitý software vylepšují a převádí do moderní podoby. Firma získala mladé společnosti MarketingPilot a Netbreeze, jež do Dynamicsu v podstatě přináší to, co jiné akvizice přináší konkurentům Microsoftu. MarketingPilot umožňuje spravovat marketingové kampaně a aktivity z jednoho místa s tím, že se systém napojuje na ostatní produkty Redmondu. Netbreeze zase nad tím vším staví analytické nástroje. Umožní třeba pochopit, co zákazníci „lajkují“ na sociálních sítích.

Microsoft před pár dny získal další posilu. Za zhruba 100 milionů dolarů koupil společnost Parature, pomocí níž je možné přejít na nový model zákaznické péče. Parature se v podstatě do určité míry kryje s českými Brand Embassy a umožňuje mimo jiné starat se o zákazníky přes sociální sítě. Také Softies chtějí do tohoto balíku postupně zavádět různé sémantické funkce tak, aby nástroj rozuměl tomu, o čem se na sociálních sítích mluví. „Zákaznická podpora na sociálních sítích je rozhodně na vzestupu, hodně lidí reaguje právě tam,“ popisuje Nikola Pleska z českého Microsoftu.

Parature byl doposud silný partner Microsoftu, největší softwarová firma nicméně tímto odkupem získala dalších 70 milionů uživatelů společně se zákazníky typu Hitachi, IBM, IGN či Ask.com. Je to mimo jiné odpověď na aktivity Salesforce.com.

Tyto poslední 3 akvizice spojuje také další věc – jsou to čistě cloudově založené produkty, které je možné získat za pravidelný poplatek. Microsoft nechává služby běžet jako samostatné produkty, postupně je ale také integruje právě do Dynamicsu.

Nové prodeje hlavně v cloudu

Spolu s tím posiluje vlastní cloudový byznys. Tržby z celé sekce nazvané „Commercial Cloud“ za poslední dobu vzrostly o 103 procent. Kromě Office 365 a Windows Azure se v tomto ohledu projeví také produkty Dynamics.

„V případě Dynamics CRM si už 66 procent nových globálních zákazníků vybralo cloudovou verzi,“ popisuje Michal Froněk s tím, že česká čísla není možné komentovat, ale podobný trend je zde možné zachytit také. „Na lokálním trhu se zvětšuje také zájem o MarketingPilot a Netbreeze. Kompletní integrace bude hotová ještě v letošním kvartále a pak počítáme s mohutnějším nárůstem.“

Čtěte také:

Cloudový fenomén Salesforce.com chystá expanzi v Česku

Cloud v krabičce, další expanze nového byznysu Microsoftu

Další silnou spojující cloudovou linkou Microsoftu je Yammer, jehož firma získala za více než miliardu dolarů. Tato služba postupně prorůstá velkou částí firemních nástrojů, které Redmond nabízí – například SharePointem, Officem nebo právě Dynamicsem. Nové akvizice a získané nástroje ale do hry přináší spoustu vysvětlování zákazníkům. „Například Yammer je stále považován za jakýsi firemní Facebook. To ale není pravda, velice logicky a dobře například propojuje naše produkty,“ tvrdí Pleska.

Microsoft převádí Dynamics CRM také na mobilní zařízení. Aktuálně je k dispozici verze pro Windows 8 a iPad, počítá se ale také s Androidem. Mobilní aplikace je zajímavá třeba v tom, že si přebírá veškerá nastavení z tradičního webového rozhraní a za její nasazení není účtován poplatek navíc.

Redmond má s Dynamics CRM v Česku dobré postavení na trhu, dominantní je nicméně především z historických důvodů Siebel spadající pod Oracle. O nové aktivity se v tuzemsku pokouší a bude pokoušet také cloudový Salesforce.com, jehož síla je vidět zejména na západních trzích. „Salesforce.com už oslovoval několik našich lokálních partnerů. Pokud ale víme, žádný k nim nepřešel,“ popisuje Michal Froněk.