Nejžádanější nový suvenýr v Japonsku - školní brašna

To proto, že randoseru - tradiční školní aktovka japonských žáčků, se stala nejnovějším trendy suvenýrem, který se z Japonska vozí. Randoseru je povinnou součástí vybavení japonských prvňáčků. Tento jednoduchý, hranatý batoh se vyrábí především z kůže a je známý svou odolností. Obvykle se předpokládá, že žáku či žákyni vydrží prvních šest let ve škole.
Jeho popularitu mezi cizinci spustila v letošním roce americká herečka, zpěvačka a textařka Zooey Deschanelová, která se v New Yorku objevila s červeným randoseru. Není to přitom poprvé, co vkus Deschanelové týkající se batohů a batůžků vyvolal nečekaný a nepravděpodobný módní trend. V roce 2012 se nechala vidět, jak má přes rameno batoh značky Fjälräven (polární liška), který milují školáci ve Švédsku - a zrodila se nová módní mini-vlna.
Fotografie Deschanelové a jejího randoseru se stala předmětem zasvěcených rozhovorů v řadě japonských talk-show a samozřejmě také začala kolovat po internetu.
V dubnu přidaly obchody se suvenýry Yorozu a Nagomi na mezinárodním letišti v Ósace školní aktovky mezi nabízené zboží v reakci na náhlou a nečekanou vlnu poptávky od turistů. Nyní obchod Yorozu prodává asi 120 aktovek randoseru každý měsíc. Mezi nejčastější zájemce patří čínští a tchajwanští rodiče a prarodiče, ale nakupují je i cestovatelé z dalších zemí.
Také firma Seiban, která randoseru vyrábí, zaznamenala vyšší počet zahraničních zákazníků ve svém firemním obchodě v Tokiu. Seiban prý nyní zvažuje, že najme pro obchod víc zaměstnanců vládnoucích cizími jazyky, aby zvládli poptávku turistů.
Randoseru stojí obvykle v přepočtu 120 až 600 dolarů (asi 2600 až 13.000 korun). Jak dlouho tento trend vydrží, to je ovšem ve hvězdách. Anebo konkrétně v jedné hvězdě; záleží na tom, kdy se Zooey Deschanelová rozhodne ukázat na veřejnosti třeba s košíkem na vejce, montérskou brašnou nebo čímkoli podobným.