Toto by se měly naučit autonavigace: Software předvídá stav semaforů! | E15.cz

Toto by se měly naučit autonavigace: Software předvídá stav semaforů!

Jakub Čížek - VTM.cz

Waze, který dnes patří pod křídla Alphabetu, před lety v praxi ukázal, jak mocný je dopravní crowdsourcing a masivní strojová analýza dat, za relativně málo peněz se totiž podařilo postavit globální síť, která zaznamená kolonu a další problém na silnici rychleji než oficiální místa.

Americký startup Nexar jeho základní principy dále rozvíjí a chce na datech od svých řidičů a dalších partnerů postavit unikátní real-time dopravní mapu, na které bude úplně všechno. Tedy nejen to, že je o půl páté odpoledne ve vašem městě dopravní zácpa, ale také to, který semafor má zrovna zelenou, který červenou a kde zrovna jede cyklista bez blikačky.

S první ukázkou se zakladatel Nexaru pochlubil na blogu, kde oznámil, že ještě letos v betaverzi spustí Lights API. Má to být první ochutnávka, která v reálném čase a podle aktuální polohy odhaduje, v jakém stavu je zrovna nejbližší semafor v cestě a jak dlouho na něm bude ještě svítit zelená, respektive červená.

Budoucnost letecké dopravy: Kabiny budou luxusnější než naše byty!

S využitím těchto dat, pokud by byla přesná, by bylo možné mnohem lépe plánovat cestu napříč ucpaným velkoměstem. Skutečné sci-fi přitom spočívá v tom, že tento předpovědní model nevyužívá žádná oficiální data – není napojený na systém semaforů. Inženýři jej postavili na vlastním měření, údajích z kamer ve voze a nakonec na vše pustili strojové učení a neuronové sítě.

Na sklonku letošního roku hodlá svoji technologii firma začít nabízet alespoň v betaverzi v New Yorku, San Francisku a Las Vegas, přičemž by ji ráda postupně rozšířila do třiceti dalších (amerických) měst.

S takovou jachtou byste v létě na Jadranu zazářili. V základu stojí 600 milionů korun

I podobné infrastrukturální technologie jednou pomohou autonomním taxi a efektivnější organizaci dopravy. Ostatně podle nedávné analýzy by plně autonomní doprava jen v New Yorku byla natolik efektivní, že by byla ve městě potřeba pouhá polovina vozů – sic za cenu sdílení. To je dnes sice nereálné, nicméně kdo ví, jakým směrem se individuální automobilová doprava posune během několika dalších desítek let.

Nexar Lights API

Ostatně i stratégové velkých evropských automobilek počítají s tím, že samořiditelný automobil změní pohled na vlastnictví vozu a mnohem rozšířenějším způsobem bude individuální automobilová doprava jako služba. Laicky řečeno, když budete potřebovat vůz, nějaký erární k vám jednoduše sám přijede. A čím lepší předplatné budete mít, tím čistší a vybavenější bude.

Článek vyšel na serveru VTM >>>

Autor: Jakub Čížek - VTM.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!