Vánoční srovnávací test: Autorevue projela Zastavu 1100 a Fiat 128

Zastava 1100 a Fiat 128

Zastava 1100 a Fiat 128 Zdroj: Autorevue

Pod karoserií má Zastava 1100 s Fiatem 128 mnoho společného. Oba modely jsou si tak velmi blízko. Postavili jsme proti sobě Zastavu liftback a 128 sedan v jediné dostupné motorizaci s výkonem 40,5 kW. Zastava 1100 a Fiat 128. Sourozenci, ale také nesmiřitelní soupeři, kteří se mnohdy přetahují o stejného zákazníka. Protože jsme se na PR oddělení Crvene Zastavy nedovolali, museli jsme si při shánění automobilu pomoci vlastními silami.

Fiat už novinářské auto typu 128 v požadované konfiguraci neměl, ale našel se vhodný kus v nabídce bazos.cz, kde můžete pořídit veškeré nepotřebné haraburdí a kde lze také pořídit i stará auta, která rozhodně nepotřebujete a u kterých budete muset doma vysvětlovat, proč že se to raději nepořídila do obýváku ta nová sedačka.

Duel bude o to pikantnější, že se nám podařilo dát dohromady auta s totožnou specifikací hnacího řetězce. Popravdě řečeno, moc práce to nedalo, protože u základního Fiatu 128 i Zastavy 1100 nic jiného k dispozici nebylo: motor o objemu 1,1 l s výkonem 40,5 kW, manuální převodovka, pohon předních kol.

Srovnání technických parametrů Zastavy 1100 a Fiatu 128Srovnání technických parametrů Zastavy 1100 a Fiatu 128|Autorevue

Náš původní záměr počítal ještě se třetím do mariáše: Škoda 100 by souboji dodala další rozměr. Bohužel přítelkyně při zmínce o třetím autě ve sbírce začala rozvíjet teorie na téma přísnějších podmínek nákupu dalšího vozu. Abych byl přesný, cena auta = cena kabelky a na to jsem nemohl přistoupit. Bude z toho tedy čistě bratrovražedný boj koncernových sourozenců.

Anebo se nám z toho vyklube nezáživný „přátelák“? Oba soupeři jsou si totiž technicky velmi podobní. Na základu revolučního technického uspořádání s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol postavily obě značky auta, která k sobě mají velmi blízko klíčovými rozměry, konstrukcí náprav, elektroinstalací i hnacím řetězcem. Motor je samozřejmě identický.

Zastava 1100 a Fiat 128Zastava 1100 a Fiat 128|Autorevue

V tomto případě se jedná o nový benzinový čtyřválec s moderními rozvody OHC a pohonem ozubeným řemenem. Motor je skloněn o 20° a umístěný vpředu napříč. Maximální výkon mají oba soupeři shodný, Zastava tedy těží z techniky, která získala titul evropského automobilu roku 1969.

Motor pohání přední kola prostřednictvím čtyřstupňové manuální převodovky. Připlatit si za něco jiného nelze, protože nic dalšího k dispozici nebylo. O nějaké močovině, elektronických asistentech, přeplňování, recirkulacích výfukových plynů nebo dokonce katalyzátorech si mohou oba soupeři nechat pouze zdát. Mimochodem výfuk má pouze dva tlumiče, jednu dlouhou rouru a to je všechno. Jak krásně bezstarostná automobilová léta…