Metabyznys Ondřeje Malého: Místo „druhé Tesly“ bankroty. Výrobci elektroaut jdou ke dnu
Pokud byl loňský rok ve znamení frenetických příchodů mnoha výrobců elektromobilů na burzu, tak letošní bude ve znamení jejich pádu. Řada automobilek – pokud se tak vůbec dá říkat firmám, které za svou existenci nestihly často vyrobit ani prototyp a pouze propálily peníze investorů – totiž v éře zvyšujících se úroků a napjatých dodavatelských řetězců bankrotuje.
První z nich je Electric Last Mile Solutions (ELMS), firma, která se měla soustředit na malé městské dodávky. Stejně jako řada podobných firem i tento výrobce vstoupil na burzu pomocí speciálního akvizičního vehiklu, takzvaného SPAC, a to před rokem. Už letos v březnu ale oznámil akcionářům, že mu docházejí peníze, a před pár dny to zabalil definitivně. A tím je myšlena opravdu definitivní kapitulace. Firma ani neprojde reorganizací, jak to bývá v Americe obvyklejší, ale konkurzem, kdy po zpeněžení majetku a uspokojení alespoň části věřitelů přestane existovat.
Je to také dobrá ukázka toho, jak neskutečně tyto firmy – a také akviziční schránky, se kterými se pro účely vstupu na burzu spojovaly – lakovaly potenciální akcionáře, tedy pokud už nešlo rovnou o podvod. Když se podíváme na prezentaci pro investory z doby, kdy ELMS vstupoval na burzu, tak prognózoval 613 milionů dolarů v tržbách a 15 milionů provozního zisku. Ve skutečnosti nikdy neutržil ani cent a neprodal ani auto.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!