Metabyznys Ondřeje Malého: Místo „druhé Tesly“ bankroty. Výrobci elektroaut jdou ke dnu

Ondřej Malý

Ondřej Malý Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Ondřej Malý

Pokud byl loňský rok ve znamení frenetických příchodů mnoha výrobců elektromobilů na burzu, tak letošní bude ve znamení jejich pádu. Řada automobilek – pokud se tak vůbec dá říkat firmám, které za svou existenci nestihly často vyrobit ani prototyp a pouze propálily peníze investorů – totiž v éře zvyšujících se úroků a napjatých dodavatelských řetězců bankrotuje.

První z nich je Electric Last Mile Solutions (ELMS), firma, která se měla soustředit na malé městské dodávky. Stejně jako řada podobných firem i tento výrobce vstoupil na burzu pomocí speciálního akvizičního vehiklu, takzvaného SPAC, a to před rokem. Už letos v březnu ale oznámil akcionářům, že mu docházejí peníze, a před pár dny to zabalil definitivně. A tím je myšlena opravdu definitivní kapitulace. Firma ani neprojde reorganizací, jak to bývá v Americe obvyklejší, ale konkurzem, kdy po zpeněžení majetku a uspokojení alespoň části věřitelů přestane existovat.

Je to také dobrá ukázka toho, jak neskutečně tyto firmy – a také akviziční schránky, se kterými se pro účely vstupu na burzu spojovaly – lakovaly potenciální akcionáře, tedy pokud už nešlo rovnou o podvod. Když se podíváme na prezentaci pro investory z doby, kdy ELMS vstupoval na burzu, tak prognózoval 613 milionů dolarů v tržbách a 15 milionů provozního zisku. Ve skutečnosti nikdy neutržil ani cent a neprodal ani auto.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!