🎧 EXPO je místo, kde je třeba být. Český byznys má šanci zabodovat v Japonsku, říká komisař české účasti

Generální komisař české účasti na EXPO 2025 Ondřej Soška. 

Generální komisař české účasti na EXPO 2025 Ondřej Soška.  Zdroj: Profimedia

Štěpán Svoboda

Světová výstava EXPO 2025 v Ósace slibuje být klíčovým bodem pro český byznys. Na jednom místě se setká více než 160 zemí a očekává se 30 milionů návštěvníků. Pro české firmy je to šance proniknout na náročný japonský trh, upevnit vztahy s druhým největším zahraničním investorem v Česku a oslovit klíčové partnery z celého indopacifického regionu, řekl v podcastu Business Club generální komisař české účasti na EXPO 2025 Ondřej Soška. 

České firmy mají podle Sošky v Ósace šanci oslovit japonské partnery a otevřít si dveře na širší indopacifický trh. Japonsko je známé svou náročností, ale i stabilními a dlouhodobými obchodními vztahy. Na českém HDP se podílí pěti procenty, a 280 japonských firem zde zaměstnává 50 tisíc lidí. EXPO poskytuje příležitost zjednodušit proces navazování kontaktů a představit české inovace v prostředí, kde se očekává návštěva 30 milionů lidí a účast 161 zemí.

Vedle propagace českých firem má akce přilákat další japonské investory do Česka. Zástupci CzechInvestu a dalších organizací připravují doprovodné akce a obchodní mise, které by měly propagovat Česko jako stabilní a atraktivní investiční destinaci. Mezi potenciální oblasti zájmu patří podle Sošky nanotechnologie, kybernetická bezpečnost, design nebo strojírenství.

Českým účastníkům plánuje stát poskytnout praktickou podporu. Kanceláře CzechTrade v Tokiu a Ósace nabídnou vyhledávání kontaktů, překlady i asistenci při jednáních. Další podpora má zahrnovat organizaci tematických konferencí a setkání s klíčovými partnery. Firmy tak mohou využít příležitost prezentovat své inovace pod záštitou státu, což usnadní navázání důvěry, klíčového faktoru na japonském trhu.

EXPO navíc otevírá cestu i na další trhy v regionu, jako Jižní Korea nebo Tchaj-wan, kde je úspěch v Japonsku vnímán jako důkaz kvality a spolehlivosti. “Japonsko je vnímáno jako takové asijské Švýcarsko,” říká Soška. Podle nej by měly české firmy využít EXPO nejen jako přehlídku svých produktů, ale hlavně jako platformu pro navazování strategických partnerství, která budou mít dlouhodobý přínos.

Poslechněte si celý rozhovor s Ondřejem Soškou. Odkaz na podcast najdete v úvodu článku.