Dráhy dál bojují proti tendru na rychlíky

nádraží

nádraží Zdroj: E15 Anna Vackova

České dráhy nevzdávají boj za zrušení pilotního tendru, který může vůbec poprvé přiřknout provozování dotovaných rychlíků soukromému dopravci. Dráhy považují podmínky soutěže o trať Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc za diskriminující, a proto daly celou věc k antimonopolnímu úřadu.

Ten přednedávnem rozhodl v jejich neprospěch, národní dopravce ale pokračuje v úředním střetu a v pátek podal proti prvnímu rozhodnutí rozklad. O něm bude nyní rozhodovat předseda úřadu Petr Rafaj, poté už zbývá drahám pouze soud.

„Nejsme proti liberalizaci trhu, národní dopravce by však měl mít vytvořené stejné podmínky jako ostatní dopravci na trhu. Stávající forma zahájené liberalizace jednoznačně znevýhodňuje národního dopravce,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík.

Vedení ČD například poukazuje na skutečnost, že jako jediný z dopravců musí státní firma na nákup nových vlaků vypisovat tendry podle zákona o veřejných zakázkách. Ty se často vlečou měsíce a nejednou musejí být zrušeny kvůli účasti jediného zájemce. Ministerstvo dopravy přitom požaduje na soutěžené tratě nové vlaky.

I proto dráhy do pilotního tendru nešly. Podle vedení Českých drah je ale v první řadě ohrožen „síťový charakter železniční dopravy“, tedy že cestujícího na jeden doklad přepraví více dopravců. Navíc zcela chybí nový zákon o drahách, který má zavést nezávislého regulátora trhu. „Bude mít pravomoc řešit pružně spory dopravců tak, aby nebyli poškozováni cestující,“ doplnil Joklík.

Podle drah není dořešen ani způsob úhrady za užívání nádraží. Všechny argumenty ovšem ÚOHS už jednou smetl se stolu a nechal tendr pokračovat. V soutěži o trať Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc zůstaly pouze firmy RegioJet a Arriva. V příštích letech by měly jít do soutěže i další, mnohem významnější tratě.