Ministr dopravy odvolal šéfa ŘSD Kočicu

Ministr dopravy je Antonín Prachař.

Ministr dopravy je Antonín Prachař. Zdroj: CTK

Ministr dopravy Antonín Prachař odvolal šéfa Ředitelství silnic a dálnic Pavla Kočicu. Řízením organizace pověřil šéfa výstavby Jiřího Mayera. Kromě Kočici by z vedení organizace měli odejít také šéf interního auditu Vladimír Měšťan a ředitel kanceláře generálního ředitele Jiří Bezrouk.

O Kočicově odchodu mluvil ministr dopravy Prachař už dřív. Jak před časem řekl v České televizi, konec Kočicy bude součástí hledání způsobu, jak co nejlépe „zabezpečit funkčnost tohoto důležitého odboru“.

Kromě jiného Prachařovi vadila hodinová výpověď šéfky Úseku kontroly a kvality staveb Miloslavě Pošvářové. „Způsob, jakým pan generální ředitel Kočica odvolal paní Pošvářovou, je nepochybně za hranou pracovně-právních předpisů. Myslím si, že k tomuto stavu takovým způsobem nemělo dojít,“ uvedl v minulosti Prachař s tím, že Pošvářová by se podle jeho mínění měla vrátit do funkce.

Mayer povede firmu jen dočasně

Odvolání Kočicy není překvapením. Přišlo však dřív, než se podle ministrova vyjádření původně zdálo. Prachař totiž minulý pátek prohlásil, že personální změny v úřadu provede až poté, co skončí personální audit, který by měl vybrat nové vedení do dvou měsíců. Změna na postu šéfa ŘSD tak přichází už druhý den poté, co audit začal. Prachař se dnes údajně účastnil ranní porady vedení, kde personální změny oznámil.

Mayer by měl ŘSD řídit jen dočasně po dobu auditu. Definitivní sestava bude známa až po konci auditu. Odvolání Bezrouka a Měšťana, které Prachař prosazuje, je v pravomoci nově pověřeného ředitele. Ministr dopravy totiž rozhoduje pouze o obsazení pozice generálního ředitele . Pravomoc jmenovat šéfy jednotlivých úseků potom oficiálně náleží řediteli ŘSD.

Odvolaný šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Pavel KočicaOdvolaný šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Pavel Kočica | CTKOdvolaný šéf ŘSD Pavel Kočica

Kočica vedl ŘSD teprve od října

Pavel Kočica nastoupil do úřadu, kterým ročně protečou desítky miliard korun, teprve loni v říjnu. Exministr dopravy Zdeněk Žák při jeho tehdejším jmenování do funkce požadoval, aby tvrději vyjednával se stavebními společnostmi. Kočica však tento úkol provést nestihl. Nejvýrazněji se zapsal do povědomí již zmíněným kontroverzním odvoláním Miloslavy Pošvářové, která byla klíčovou osobou na straně státu ve sporu o miliardovou reklamaci dálnice D47.

Kauzy ŘSD z poslední doby
Pronájem dálničních odpočívadel: Na konci roku 2011 obvinila policie výkonného ředitele ŘSD Michala Halu z korupce při pronajímání dálničních odpočívadel. Spolu s Halou byl obviněn také někdejší ředitel ŘSD Petr Laušman, právník Robert Wolf a podnikatel Jiří Neužil. Podle detektivů způsobili škodu zhruba 300 milionů. Na konci loňského října Nejvyšší státní zastupitelství stíhání všech čtyř osob zastavilo s tím, že bylo zahájeno předčasně. Nejvyšší státní zastupitelství loni v říjnu rovněž zastavilo stíhání bývalého šéfa ŘSD Alfréda Brunclíka ve věci údajně zmanipulované zakázce na pronájem dvou odpočívadel na dálnici D47.
Pronájem sídla ŘSD: Někdejší šéf ŘSD Alfréd Brunclík byl podle tisku loni v srpnu obviněn kvůli údajně nevýhodné nájemní smlouvě na sídlo organizace na pražském Kačerově. ŘSD za budovu ročně platí 46 milionů korun, podle vládní analýzy je to třikrát víc, než kolik stojí kanceláře průměrné státní instituce. Brunclík podepsal po příchodu do funkce v roce 2007 prodloužení kontraktu až do roku 2022.
Ceny za stavbu dálnic: ŘSD bývá kritizováno za to, že české dálnice jsou dražší než zahraniční. Loni v létě publikoval NKÚ zprávu, v níž srovnal odhady stavebních nákladů v ČR a v Německu. Zatímco v tuzemsku stojí kilometr dálnice 355 milionů korun, v Německu to podle NKÚ je 260 milionů korun. Podle ministerstva dopravy ale tuzemské silnice prodražují požadavky obcí na sjezdy, tunely a další stavby, které s původní trasou nesouvisí.
Problematická kvalita některých staveb: ŘSD bývá kritizováno také kvůli problematické kvalitě dopravních staveb. Příkladem je zvlněná část dálnice D47 (dnes součást D1) na Ostravsku. Podle ŘSD zhotovitel, firma Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá s tím, že materiál si objednalo ŘSD. Organizace nyní vede se stavebními firmami několik sporů. Pochybnosti ohledně kvality se týkají i Lochkovského mostu na Pražském okruhu, v jehož konstrukci jsou praskliny. ŘSD stavbu na loni na podzim úspěšně reklamovalo, ale jednání o řešení problému dosud není uzavřeno.
Případ údajně předraženého Pražského okruhu: Nejvyšší kontrolní úřad dal v roce 2012 policii podnět, podle kterého byly při stavbě dálničního obchvatu Prahy utraceny miliardy korun navíc. Podle kontrolorů použilo ŘSD v letech 2005 až 2011 celkem 5,7 miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. Loni v prosinci policie vyšetřování ukončila s tím, že nešlo o podezření z trestného činu.
Odvolání šéfky Úseku kontroly a kvality staveb: V polovině ledna byla odvolána šéfka Úseku kontroly a kvality staveb ŘSD Miloslava Pošvářová. Šéf organizace Pavel Kočica tvrdil, že Pošvářová nekomunikovala s vedením a neodevzdala výsledky kontroly vrtů na zvlněné dálnici D47. Tyto dokumenty odvolaná ředitelka odmítla předat s tím, že by se mohly dostat do rukou firmám, s nimiž je ŘSD ve sporu. Propuštění Pošvářové vyvolalo v médiích vlnu reakcí. Budoucí ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) dnes oznámil, že Kočicu odvolá z funkce generálního ředitele ŘSD a Pošvářová se naopak vrátí.

Pošvářová: Za drahé silnice nemohou stavební firmy, ale slabý stát