Opencard bude platit do konce června. Praha už připravuje papírové kupony

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Praha se dohodla s dodavatelem systému opencard, firmou eMoneyServices (EMS), že provoz systému zajistí ještě do konce června. Hlavní město ale musí společnosti zaplatit dluhy. Pražský magistrát už má připravenu krizovou variantu, podle níž by do 14 dní od pokynu rady mohla začít místo opencard vydávat papírové průkazky a kupony.

Papírové průkazky by měli dostat cestující, kterým skončí platnost opencard, a také noví žadatelé o jízdní doklad. Ostatní by zatím dál jezdili na opencard.

Radní za TOP 09 o zavedení papírových průkazek jednali dlouho do noci z pondělí na úterý. Diskutovalo se o tom, zda úterní městská rada variantu schválí tak, aby dopravní podnik mohl od poloviny června s vydáváním začít. Ve hře byl termín 18. června.

Praze totiž tehdy vyprší smlouva s EMS, na níž je kvůli autorským právům provoz systému závislý. Po tomto datu by nebylo možné vydávat nové karty.

Ještě v nočních hodinách se ale radní sešli se zástupci EMS a dojednali odklad tohoto termínu do konce měsíce. Odkládá se tak i tisk papírových kuponů. Podmínkou ale je, že Praha zaplatí část svých závazků vůči EMS, a sice 30 milionů korun, které dluží za licence pro 250 tisíc karet. Podle některých informací si ale EMS může za nezaplacené služby z minulosti nárokovat až 130 milionů korun.

Vedení města už řadu měsíců neúspěšně řeší, jak s projektem naložit dál. Vázáno je údajně nevýhodnými smlouvami z minulosti. Praha se proto snaží od EMS odkoupit práva a problematický projekt provozovat sama. Firma ale žádá 500 milionů korun, což město považuje za nepřijatelné. V úterý chce EMS předložit novou, prý přijatelnější nabídku. Cena by se přitom ale měnit neměla.

Přechod na papír budou provázet fronty

Praha v čele s primátorem Tomášem Hudečkem (TOP 09) navíc mluví o otevřeném výběrovém řízení na „nové řešení“. Zda jím bude nová karta, nebo třeba úplný návrat k papírovým kuponům, zatím neví. Dopravní podnik v podkladech pro vedení města upozornil na problémy spojené s případným úplným přechodem na papírové jízdenky.

Všichni cestující by museli navštívit výdejní místa, vyplnit potřebné dokumenty a dodat fotografie. „Předprodejní místa by patrně tento nápor nebyla schopna zvládnout,“ píše DPP. Tisk papírových průkazek a kuponů by vyšel na asi 16 milionů. Každý žadatel by zaplatil 20 korun. Za opencard dá 100 respektive 150 korun. Opencard ale slouží zároveň i jako čtenářský průkaz do knihovny, což by papírová varianta neumožňovala. Cena jízdného by zůstala stejná.

Karta Pražana za miliardu

Karta opencard Prahu stála 1,35 miliardy korun. Dosud si ji vyzvedlo asi 1,2 milionu cestujících. Skutečných uživatelů je kolem milionu. Radní včetně primátora Hudečka za prodloužení smluv s EMS z roku 2012 čelí trestnímu stíhání. Nedávno kvůli tomu navíc Praha dostala pokutu od antimonopolního úřadu.

V souvislosti s opencard, která pochází z doby primátora Pavla Béma (ODS), bylo odsouzeno pět úředníků magistrátu. Občanské iniciativy i média upozorňují, že skuteční strůjci kontroverzního projektu zůstávají nepotrestáni.