Prodej letenek loni vzrostl o šest procent

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

V České republice se loni prodaly letenky síťových dopravců za 9,6 miliardy korun, což je o šest procent více než v roce 2010. Průměrná cena prodané letenky přitom klesla o více než 400 korun na necelých 11 tisíc korun. Vyplývá to z údajů Mezinárodního sdružení letecké dopravy (IATA); data nepokrývají nízkonákladové společnosti.

“Nárůst prodejů činí noví zákazníci, kteří jednak přesedlali z autobusové nebo osobní dopravy při svých cestách za dovolenou po Evropě ke stále levnější letecké dopravě a jednak jde i o nárůst cest za byznysem,“ uvedl místopředseda tuzemské asociace IATA agentur a šéf portálu Letuška.cz Josef Trejbal. Podle Lenky Němcové ze Student Agency je pokles ceny dán především velkou konkurencí na trhu, kterou před více než rokem zostřil příchod společnosti Emirates do Prahy.

Emirates umožňuje cesty z Prahy do Asie a jižního Tichomoří bez nutnosti přesedat v některém západoevropském uzlu. Před příchodem dubajské firmy tuto možnost nabízely jen Korean Air s přímou linkou Praha - Soul. „Cenu stále tlačí dolů i konkurence nízkonákladových společností,“ dodala Němcová. Podle Trejbala je zajímavé, že loni vůbec poprvé nerostly prodeje letenek do Bangkoku. „Češi tak objevují Maledivy, Srí Lanku, Dubaj a další,“ řekl Trejbal. Největšími prodejci na trhu jsou právě Asiana (Letuška.cz) a Student Agency. Asiana hlásí růst tržeb za loňský rok o téměř 18 procent, Student Agency o desetinu.

Podíl aerolinií na tržbách podle Letuška.cz v roce 2011 (pouze IATA)

Pořadí Společnost Podíl v procentech
1. České aerolinie 14,68
2. Emirates 11,06
3. Lufthansa 8,08
4. KLM 5,82
5. Air France 5,67
6. Aeroflot 5,11
7. Delta Air Lines 5,03
8. British Airways 4,33
9. Korean Air 3,97
10. Australian Airlines 3,76
11. Smart Wings 3,48
12. Turkish Airlines 3,05
13. Swiss 2,20
14. Aerosvit 2,13
15. Iberia 1,63

Pramen Letuška.cz