Průmyslníci si od partnerství slibují novou formu odbytu aut, ale i pojistku proti propadu obchodů tváří v tvář sílícímu fenoménu sdílené ekonomiky. „Pro automobilky je to nový, rychle rostoucí prodejní kanál. Tyto služby svým partnerům, tedy řidičům, nabízí službu pronájmu aut, která je často ekonomicky výhodnější než využívání vlastního automobilu,“ uvádí analytik České spořitelny Petr Bártek.
„Celkově na automobilovém trhu pozorujeme trend posunu od vlastnictví k užívání vozidla, což ohrožuje klasický prodej konečnému vlastníkovi. Lidé a firmy si stále více uvědomují, že potřebují primárně přepravovat sebe či zboží a výrobky, nikoli vlastnit auta,“ dodává Vojtěch Opleštil z Automobilové expertní skupiny PwC ČR.
Poskytovatelé mobility
Takzvané služby v oblasti mobility mají být propříště významným kanálem, kterým hodlají automobilky dělat své obchody. „Podstatnou část svých budoucích tržeb hodláme generovat tímto způsobem, do roku 2025 chceme být jedním z předních poskytovatelů mobility na světě,“ uvedl při podpisu smlouvy s Gettem šéf Volkswagenu Matthias Müller.
Odklon od vlastnictví aut může podle expertů v budoucnu posílit nejen roli autopůjčoven a taxislužeb. „V těchto oblastech se mohou také zúročit sázky automobilek na elektromobily a samořízená auta. Ve městech a městských aglomeracích se může stát taková nabídka konkurencí standardní hromadné i individuální dopravě,“ soudí nezávislý ekonom Petr Hlinomaz.
O provázanosti těchto trendů svědčí například spolupráce Googlu a koncernu Fiat Chrysler na samořiditelných autech, kterou oba hráči oznámili před několika týdny. Do čínské taxislužby Didi Kuaidi zase investoval v tomto měsíci miliardu dolarů technologický gigant Apple.
Odhadovaná hodnota (v miliardách dolarů) | |
---|---|
Uber | 63 |
Lyft | 5,5 |
Gett | 2 |
Didi Kuaidi | 20 |