Černý pátek: podíl on-line prodejů opět vzrostl

Odpočinek. Slevy v obchodech nalákaly i tyto obyvatelky Manhattanu. Kvůli nižším cenám v ochodě Macy’s na newyorském Herald Square si i přivstaly.

Odpočinek. Slevy v obchodech nalákaly i tyto obyvatelky Manhattanu. Kvůli nižším cenám v ochodě Macy’s na newyorském Herald Square si i přivstaly. Zdroj: Reuters

Nakupování o takzvaném Černém pátku, kdy americký maloobchod slevami startuje nákupní horečku před Vánoci, doznává očekávaných změn. Lidé tráví stále více času brouzdáním po internetových obchodech místo po kamenných prodejnách. Podle prvních údajů společnosti ShopperTrak kamenné obchody během Černého pátku utržily 10,4 miliardy dolarů, zatímco loni to bylo 11,6 miliardy.

Den díkůvzdání, který Černému pátku předchází, obchodníkům letos přinesl 1,8 miliardy, o 200 milionů méně než loni. Čísla zahrnují údaje od 1200 obchodníků v USA i ve světě mimo e-commerce.

Důvodem poklesu je právě rostoucí obliba nákupů přes internet. Výzkumná agentura RetailNext uvedla, že v pátek obchody navštívilo o 1,8 procenta méně zákazníků než loni. Svou roli hraje i fakt, že řada obchodníků nabízí slevy dlouho před Dnem díkůvzdání, čímž rozmělňují efekt Černého pátku.

E-commerce na koni
On-line obchodníci bombardovali zákazníky nabídkami slev již týdny dopředu. Páteční prodej stoupl meziročně o 14,3 procenta, alespoň podle průzkumu Adobe, který sleduje 4500 webových stránek. Za celé období do Vánoc by měli internetoví obchodníci podle konzultační firmy IHS utržit o 11,7 procenta více než loni, tedy asi 95 miliard dolarů.

Přesto si většina analytiků oslovených deníkem The Washington Post myslí, že o letošní předvánoční prodeje není třeba mít obavy. Růst platů i nízké ceny energií spotřebitelům nechávají prostor pro nákupy. „Na straně spotřeby je teď velký potenciál,“ řekl spoluzakladatel ShopperTraku Bill Martin. „Letos Černý pátek jako číslo jedna v maloobchodních prodejích skončí,“ zavěštil ještě.

Jak upozorňuje agentura Reuters, pětidenní nákupní „festival“ uzavře dnešní Cyber Monday. Významně vyšší tržby v pondělí po Černém pátku americké on-line obchody poprvé zaregistrovaly asi před deseti lety, když Američané začali k nákupům masivně využívat rychlejšího připojení k internetu v zaměstnání po pondělním nástupu do práce. Letos se očekává meziroční růst pondělního prodeje o 12 procent a poprvé by tržby měly překonat hranici tří miliard dolarů.