Den díkůvzdání, který Černému pátku předchází, obchodníkům letos přinesl 1,8 miliardy, o 200 milionů méně než loni. Čísla zahrnují údaje od 1200 obchodníků v USA i ve světě mimo e-commerce.
Důvodem poklesu je právě rostoucí obliba nákupů přes internet. Výzkumná agentura RetailNext uvedla, že v pátek obchody navštívilo o 1,8 procenta méně zákazníků než loni. Svou roli hraje i fakt, že řada obchodníků nabízí slevy dlouho před Dnem díkůvzdání, čímž rozmělňují efekt Černého pátku.
E-commerce na koni |
---|
On-line obchodníci bombardovali zákazníky nabídkami slev již týdny dopředu. Páteční prodej stoupl meziročně o 14,3 procenta, alespoň podle průzkumu Adobe, který sleduje 4500 webových stránek. Za celé období do Vánoc by měli internetoví obchodníci podle konzultační firmy IHS utržit o 11,7 procenta více než loni, tedy asi 95 miliard dolarů. |
Přesto si většina analytiků oslovených deníkem The Washington Post myslí, že o letošní předvánoční prodeje není třeba mít obavy. Růst platů i nízké ceny energií spotřebitelům nechávají prostor pro nákupy. „Na straně spotřeby je teď velký potenciál,“ řekl spoluzakladatel ShopperTraku Bill Martin. „Letos Černý pátek jako číslo jedna v maloobchodních prodejích skončí,“ zavěštil ještě.
Jak upozorňuje agentura Reuters, pětidenní nákupní „festival“ uzavře dnešní Cyber Monday. Významně vyšší tržby v pondělí po Černém pátku americké on-line obchody poprvé zaregistrovaly asi před deseti lety, když Američané začali k nákupům masivně využívat rychlejšího připojení k internetu v zaměstnání po pondělním nástupu do práce. Letos se očekává meziroční růst pondělního prodeje o 12 procent a poprvé by tržby měly překonat hranici tří miliard dolarů.