Černý pátek se roztáhl skoro na měsíc, výprodeje přišly i do Česka

Černý pátek v posledních letech začíná stále dříve a dříve. Podle 50 let trvající tradice otevíraly obchody v šest hodin ráno, jak se ale prodejci začali předbíhat, kdo výprodej odstartuje dříve, stal se z něj spíše „Černý čtvrtek“. Letos ovšem některé obchody akce stále označované jako Černý pátek spustily už na začátku listopadu.
Například internetový obchod Amazon nabízí různé akce už několik týdnů a po celý tento týden pod heslem „Velké slevy bez čekání“ přichází každých deset minut se slevou na určité zboží. Také internetový obchod Disney letos poprvé porušil tradici a výprodeje odstartoval už o minulém víkendu. Přidali se i další.
Data ale ukazují, že taktika prodlouženého výprodeje větší tržby nepřináší. Podíl prodejů o víkendu po Díkůvzdání na celkových předvánočních výprodejích loni meziročně stoupl ze sedmi na patnáct procent, tržby z velkého pátku se ale kvůli tomu propadly z 66 na 59 procent, uvedla společnost Applied Predictive Technologies.
Tradice se uchytila i v Česku
Obchody se přitom nepřetahují jen o začátek výprodeje, boj o zákazníka se vede i na poli nízkých cen. Řetězce Wal-Mart a Best Buy zákazníkům vrátí rozdíl v cenách, pokud během vánoční sezóny objeví u konkurence výhodnější nabídku.
Už několik let na Černý pátek lákají i někteří čeští prodejci. Internetový obchod Czc.cz připravuje akcii trvající 24 hodin, konkurenční Alza.cz slevy protáhne na celý víkend, přičemž s akčními nabídkami přichází už několik týdnů. Jiní velcí obchodníci se ale zlákat nenechali. „Black Friday jako samostatnou marketingovou aktivitu chystat nebudeme,“ uvedla mluvčí Datartu Jana Choroušová. Největší český internetový obchod Mall.cz zahájí výprodej na začátku prosince.
Slevové akce nejsou výhodné, ukazují data
Kritici Černého pátku kupce varují, že nízké ceny jsou často jen iluzí. Zažitá představa, že obchodníci před sezónou naplní sklady a poté zlevňují to zboží, které se hůře prodává, totiž neodpovídá skutečnému světu. Velcí prodejci obvykle ve spolupráci s dodavateli nastavují výchozí ceny tak, aby jim i po slevě zůstala marže, které chtěli původně dosáhnout.
Počet slev v 31 velkých amerických řetězcích stoupl mezi léty 2009 a 2012 o 63 procent, průměrná sleva za stejnou dobu vzrostla z 25 na 36 procent, vyplývá z analýzy severu Savings.com. Hrubá marže prodejců se přitom dlouhodobě drží na 27,9 procenta, cituje z dat firmy FactSet deník Wall Street Journal. Předvánoční výprodeje s maržemi příliš nehnou, loni během nich dosáhly 27,8 procenta, zatímco v předcházejícím čtvrtletí činily 28 procent. Sleva byla v USA opravdovou slevou na přelomu 70. A 80. Let minulého století, dodávají analytici.