Češi si dopřávají. Chtějí all inclusive, roste i zájem o pětihvězdičkové hotely

Zdroj: Firo-tour

Bulharsko
Spojené arabské emiráty
Spojené arabské emiráty
Spojené arabské emiráty
5
Fotogalerie

Když ne rekordní, tak výrazně úspěšnou letní sezónu očekávají tuzemské cestovní kanceláře na základě dosavadních prodejů. Zvyšuje se nejen množství prodaných zájezdů, ale i průměrná útrata klientů za dovolenou.

Od letošního léta si cestovní kanceláře slibují překonání loňského výkonu 2,8 milionu prodaných zájezdů. „Posledních pět let pozorujeme každoroční nárůst pět až sedm procent, stejný posun očekáváme i letos,“ uvádí mluvčí Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

„Průměrná útrata na osobu za letecký zájezd do Středomoří se pohybuje kolem sedmnácti tisíc korun. Zvyšuje se pomalu - lidé si zkracují dovolené. Před pěti lety trvala většina z nich čtrnáct dní, dnes je to týden. Zvyšující se počet dovolených proto ještě neznamená rostoucí tržby,“ doplňuje.

Vysoká poptávka je i po takzvaných first minute zájezdech, shodují se zástupci jednotlivých cestovních kanceláří. „Český trh se v tomto podobá německému, skandinávskému a britskému. Překvapením sezóny je Turecko, které se vrátilo mezi nejpreferovanější destinace,“ říká mluvčí Exim Tours Stanislav Zíma.

Vývoj počtu turistů všech národností, kteří navštívili vybrané země:

U konkurenční CK Fischer roste Turecko o stovky procent, nejvyhledávanějšími destinacemi jsou však řecké ostrovy. „Roste i segment exotické dovolené, pokračuje boom Spojených arabských emirátů. Celkově jsou prodané vyšší desetitisíce zájezdů, meziročně jde o dvacetiprocentní nárůst. Stejným tempem se zvyšuje i průměrná útrata klientů,“ podotýká tiskový mluvčí společnosti Jan Bezděk.

Typickým rysem sezóny je ochota Čechů připlatit si za dovolenou. „Výrazně narostl zájem o pětihvězdičkové hotely, které prozatím zvolilo jedenáct procent turistů, a all inclusive služby, které upřednostňuje více než polovina cestovatelů,“ komentuje Michal Tůma, marketingový ředitel agentury Invia, které meziročně narostly prodeje first minute zájezdů o sedmdesát procent.

Zatímco poptávka po cestách do arabských zemí znovu roste, tradiční cíl turistů – Španělsko – zaostává. „Jeho ceny se šplhají stále výše, a to především kvůli přílivu turistů z Německa, Anglie a dalších velkých zemí. Přesto počítáme s nárůstem prodejů o deset až patnáct procent,“ uzavírá marketingový ředitel CK Alexandria Petr Šatný.

Publikace Statistického úřadu uvádí, že Češi létají na dovolenou letadlem téměř nejméně z celé Evropské unie. Méně využívají leteckou dopravu pouze Rumuni. Letadlo preferuje 9,9 procenta Čechů, naopak autem cestuje 73,8 procenta, což je zase téměř nejvíce v EU. Cestovní kanceláře však od letoška očekávají výrazné zvětšení podílu letecké dopravy.

Na českém trhu působí 850 pojištěných cestovních kanceláří, jejich tržby se na českém trhu v posledních letech pohybují kolem 50 miliard korun.