Internetoví prodejci předpovídají silné předvánoční tržby

Podle obchodu Czech Computer letos lidé začali vánoční dárky nakupovat o dva týdny dříve, než je obvyklé. „V těchto týdnech máme oproti loňskému roku tržby o více než 50 procent vyšší,“ uvedl marketingový ředitel firmy Marek Šalanda. Za celý rok očekává třicetiprocentní nárůst obratu.
Druhý největší český e-shop Mall.cz zaznamenal třicetiprocentní nárůst předvánočních tržeb. Jeho mluvčí Michala Gregorová upozorňuje na to, že tržby stoupají navzdory poklesu ceny jednotlivých objednávek. Lidé nejvíce nakupují malé kuchyňské spotřebiče či hračky a společenské hry.
Trochu jiný pohled nabízí APEK. „Nárůst Vánoce versus zbytek roku je v procentech stejný jako v minulém roce,“ sdělil šéf asociace Jan Vetyška. Dodal, že vánoční tžby meziročně vzrostou přibližně o 13 procent.
Za celý rok prý internetoví prodejci utrží rekordních 37 miliard korun, tedy o čtyři miliardy více, než loni. Meziroční tempo růstu se ale zároveň snížilo, letos bude na necelých 11 procentech. Podle Vetyšky se před Vánoci nejlépe prodávají chytré mobilní telefony, tablety a čtečky knih.
Internetoví obchodníci i APEK se shodují, že předvánoční prodeje tvoří asi třetinu celoročních tržeb. Nákupy podle serveru Srovname.cz vrcholí v týdnu začínajícím 12. prosince. Tento den, kdy denní tržby sedminásobně překonají průměr a prodá se zboží za 650 milionů korun, je mezi obchodníky označován jako „Cyber Monday“. Srovnávací server dodává, že letos internetové obchody pro předvánoční nákupy využije přibližně čtvrtina Čechů.