Miliardový byznys. Na prodeji špičkových fotbalistů nejvíce vydělávají portugalské a francouzské kluby
Hráčské transfery posledních sezón překonávají očekávání expertů i fotbalových fanoušků. Částky, které jsou ochotny kluby za hráče zaplatit, dosahují miliardových hodnot. Společnost KPMG analyzovala finanční výkazy evropských klubů a jejich obchodů s hráči v sezonách 2014 až 2016. Nejvíce na nich vydělaly kluby z Portugalska.
Studie KPMG ukázala, že v tomto směru nejlépe fungují týmy z Portugalska. Na první příčce figuruje SL Benfica Lisabon, která si prodejem hráčů v letech 2014 až 2016 vydělala 65 milionů eur. Povedeným obchodem byl například prodej odchovance Renata Sachese do Bayernu Mnichov za 35 milionů eur. Druhou příčku obsadilo FC Porto. To celkově utržilo 58,2 milionů eur. K částce pomohl například i prodej Martinéze do Atletica Madrid za 37,1 milionů eur.
Do dvacítky týmů se ale nakonec dostalo celkem šest celků z Francie, pět z Itálie, čtyři ze Španělska, tři z Portugalska a dva z Německa.
Fotbalové přestupy přitom v posledních letech představuje stále lukrativnější byznys. Příklady? Přestup brazilského fotbalisty Neymara do Paris Saint-Germain, Francouze Dembelého do španělské Barcelony a Belgičana Lukaka do Manchesteru United. Tři nejdražší transfery této sezóny za celkovou cenu necelých 412 milionů eur, tedy přes deset miliard korun. Odborníci i fanoušci žasnou a ptají se, zdali je vůbec možná návratnost těchto investic.
V případě Neymara jde o nejdražší přestup fotbalisty v historii tohoto sportu. Astronomická částka 222 milionů eur opět posunula finanční hranice a rozdělila odbornou i laickou veřejnost. Celkově se však náklady na příchod talentovaného hráče do pařížského klubu vyšplhaly na bezmála půl miliardy eur.
"Je třeba položit si otázku, zda Neymar opravdu stojí za to obětovat takovou sumu," zamýšlí se Andrea Sartori, analytik společnosti KPMG. "Za několik málo sezón se ale Neymar skvěle vypracoval a dnes platí za ikonického hráče, za značku. Paris Saint-Germain může pomoci k další expanzi," doplnil Sartori. Brazilec má už nyní například svou vlastní značku oblečení od společnosti Nike a i nadále spolupracuje s dalšími známými společnosti jako Gillette nebo McDonald's.
Analytik KPMG se vyjádřil i k rozdílům fungování velkoklubů a menších týmů z hlediska nákupu hráčů. "Z ekonomického hlediska je pro střední, nebo malé týmy nemyslitelné, že by mohly zkompletovat podobnou akvizici. Sází raději na výchovu svých talentů, které mohou později výhodně prodat," uvedl.
„Není překvapením, že v žebříčku nefiguruje žádný z klubů anglické Premiere League. To lze přičíst značným prostředkům, které anglické kluby získávají ze vstupného a především z vysílacích práv. Hráče převážně nakupují. Jediný klub v této lize s pozitivní hráčskou obchodní bilancí je tak Southhampton FC se ziskem 6,7 milionů eur,“ říká Jan Sedlář, konzultant KPMG Česká republika.
Premiere League | Anglie | 5,79 |
LaLiga | Španělsko | 3,72 |
Serie A | Itálie | 3,16 |
1. Bundesliga | Německo | 2,89 |
Ligue 1 | Francie | 2,08 |
Süper Lig | Turecko | 0,85 |
Liga NOS | Potrugalsko | 0,79 |
Premier Liga | Rusko | 0,73 |
Eredivisie | Nizozemsko | 0,61 |
Jupiler Pro League | Belgie | 0,55 |
Zdroj: transfermarkt.com