Scanner: Třpytivá síla bulvárního bahna

Muž čte noviny

Muž čte noviny Zdroj: archiv

Pokud v posledních patnácti letech potkalo žurnalistiku něco dobrého, byly to dva ambiciózní americké podniky – agentura Bloomberg a server Politico. Dobrý záměr ale nestačí.

Bloomberg se pomalu odchýlil od striktně obchodní lajny diktované majitelem Michaelem Bloombergem a rozšířil své působení na žurnalistiku všeobecnou. Kdežto Politico.com, jejž založili dva odrodilci z Washington Postu, je nyní asi nejvěrohodnějším zdrojem informací o americkém (potažmo světovém) politickém dění.

Má to však háček – nevydělává to peníze. Bloombergu vynáší pouze jeho slavný terminál (a Michael B. už se nechal slyšet, že to tak nenechá) a Politico živoří natolik, že v lednu oznámilo odchod 80 procent nejdůležitějších lidí z redakce. Zato Gawker, Huffington Post a BuzzFeed, které jsou naprosto k ničemu, jedou. Kdo za to může? Scanner i vy ostatní – rukou nedílnou dáváme přednost blbým zprávám zadarmo před dobrými placenými.

Volkswagen: Jsme prima

Německý výrobce automobilů Volkswagen, jenž si loni uškodil, když vyšlo najevo, že sofistikovaným způsobem podvádí při emisních zkouškách, je zpátky. Jeho vedení nenapadlo nic lepšího než udělat reklamní kampaň (v režii agentury DDB Berlin), která je stejná jako všechny ostatní kampaně. Nejsme jen auto, jsme „životní společník“, tvrdí spot.

Scanner má za to, že problém Volkswagenu netkví v tom, že by jej reklamy nedostatečně vychvalovaly, nýbrž v tom, že vyšel najevo jeho monstrpodfuk. Jest tedy docela dobře možné, že mnoho diváků si řekne, že ten Volkswagen fakt je životní společník – ale co s takovým parťákem, když vám do očí lže?

Pětatřicítka pro Real

Německý výrobce tenisek a tepláků Adidas šlápl na plyn: inicioval přehodnocení sponzorského kontraktu, podle něhož dával fotbalovému klubu Real Madrid 38 milionů eur ročně (a měl tak činit až do roku 2020). Nová smlouva mu ukládá platit španělskému klubu více než trojnásobek – 140 milionů ročně – až do roku 2024. Proč Němci dobrovolně roztáčejí inflační spirálu? Podle analytiků si chce Adidas pojistit Real před konkurenty – výrobci Nike, Puma a Warrior. Scanner má jednodušší vysvětlení – že totiž kdykoli přijde řeč na fotbal, zdravý rozum jde stranou.

Na stadión Santiaga Bernabeua přiteče od Adidasu během následujících osmi let celkem 1120 milionů eur.Na stadión Santiaga Bernabeua přiteče od Adidasu během následujících osmi let celkem 1120 milionů eur. | archivNa stadión Santiaga Bernabeua přiteče od Adidasu během následujících osmi let celkem 1120 milionů eur.

Brzdi, Ubere

Pokud na svém supertelefonu nepoznáváte ikonu firmy Uber, nejste sami. Firma na konci ledna dokončila redesign svého loga a namísto rozeznatelného písmene „U“ sestrojila změť čar (která má symbolizovat, že „jde o dopravní síť“ – člověku se nechce představit si, jaké logo by podle toho vzorce měla mít třeba urologická klinika). Navíc nové logo Uberu je různě barevné v každé ze zemí, v nichž Uber působí, a řidičům se ještě k tomu zobrazuje jinak než cestujícím. Nejspíš jde o spektakulární propadák: na internetu si z nového loga dělá každý legraci a šéf designu už odstoupil. Scanner si raději zavolá taxíka.