ÚOHS potvrdil správnost tendru na měření sledovanosti

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Mlada fronta E15

Tendr Asociace televizních organizací (ATO), v němž na podzim 2011 hledala nového provozovatele televizního peoplemetrového měření na léta 2013 až 2017, byl v pořádku. K tomuto závěru dospěl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), na který se kvůli pochybnostem o tendru obrátila nejsledovanější komerční tuzemská stanice Nova.

V tendru zvítězila společnost Mediaresearch, která sledovanost měřila i v předchozím období. „O tom, že tendr byl v pořádku, jsme byli přesvědčeni od samého začátku a věřím, že to dnes uznává i současné vedení televize Nova“, uvedla jednatelka asociace Vlasta Roškotová.

„Za nejdůležitější výsledek považuji zejména skutečnost, že nedošlo k zavedení dvojí výzkumné měny a rozbití jednotného měření. Dvoukolejné měření by bezpochyby zkomplikovalo život všem účastníkům mediálního trhu. Navíc by došlo ke znehodnocení veškerého úsilí odborné veřejnosti, která se léta snažila, aby český trh byl kultivovaný a odpovídal mezinárodním standardům,“ dodala.

Řízení se táhne přes dva roky

Antimonopolní úřad zahájil správní řízení v únoru roku 2012, loni v červnu jej zastavil, neboť pochybení nenašel. Proti zastavení se ale odvolala Nova, právě její odvolání ale nyní ÚOHS zamítl.

Nova kvůli nesouhlasu s průběhem a výsledkem tendru, v němž byli vyloučení tři ze čtyř uchazečů, dokonce z ATO vystoupila. Poté založila s agenturou Médea nové Sdružení pro měření sledovanosti (SPMS), které vybralo vlastní firmu pro měření diváckého ohlasu. Stala se jí agentura AC Nielsen, jejíž mateřská nadnárodní matka podobné měření provádí v řadě zahraničních zemí.

Původně měla agentura začít poskytovat data od začátku letošního roku. Nova ale nakonec loni před koncem roku oznámila, že zůstane u měření ATO, do níž již také opětovně podala přihlášku.

Za zrušením druhého měření byla zřejmě snaha Novy pod novým vedením šetřit poté, co od začátku roku 2013 přešla na nový způsob prodeje reklamy. Reklama na Nově se tak řadě klientů včetně největších prodražila a na několik měsíců přešla k Primě či jiným médiím, což Nově způsobilo stamilionové výpadky v příjmech.