Poslanci: Za problém s posudky dopravních staveb může Brabcovo ministerstvo

Pražský okruh

Pražský okruh Zdroj: ctk

Za krizovou situaci kolem neuznaných hodnocení vlivu staveb na životní prostředí (proces EIA) může podle Sněmovního hospodářského výboru ministerstvo životního prostředí. To při tvorbě nového zákona o procesu EIA nevyjednalo výjimku pro stavby se staršími posudky, které nyní neuznává Evropská unie,

Neprošel naopak návrh poslance Františka Laudáta (TOP 09), aby ze současné situace, kdy hrozí mnohaleté zdržení významných infrastrukturních staveb, vyvodil ministr Richard Brabec (ANO) osobní odpovědnost.

Problémy s posudky na životní prostředí má v Česku 98 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do Evropské unie. Ministerstva životního prostředí, dopravy a místního rozvoje už od loňského roku vyjednávají o výjimkách pro tyto stavby, zatím ale bez přesvědčivého výsledku.

„Je tady jasná odpovědnost ministra životního prostředí za škody, které tady předlohou nového zákona o procesu EIA a způsobem projednávání v Poslanecké sněmovně způsobil,“ uvedl poslanec Milan Urban (ČSSD). Podle něho nejsou největším problémem zdržení, ale fakt, že některé stavby nebudou moci být stavěny tak, jak jsou dlouhodobě plánovány, a jiné nebudou moci být zřejmě postaveny vůbec. Škody jsou tak v desítkách miliard korun.

Řízení trvá až deset let

„Evropské řízení kvůli posudkům EIA trvá už deset let a teprve současné vedení ministerstva životního prostředí dokázalo zpracovat nový zákon,“ reagoval náměstek ministra životního prostředí Vladislav Smrž. Vytvoření tohoto zákona v loňském roce naopak podle něho umožnilo dočerpat evropské peníze z předchozího období Operačního programu doprava I.

Při vyjednávání s Evropskou komisí navíc hrozilo, že počet neuznaných posudků bude výrazně vyšší, než je nynější zhruba stovka projektů. Tomu se ale podařilo zabránit, dodal Smrž, který na jednání výboru zastupoval ministra Brabce.

Pokud bude nutné u problematických projektů provádět znovu proces EIA, což se nyní jeví jako velice pravděpodobné, znamená to podle náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka minimálně rok na přípravu dokumentace, přičemž další minimálně půlrok si na vypracování posudku vyhrazuje ministerstvo životního prostředí. Vypracování nových posudků a dalších nezbytných materiálů bude v souhrnu znamenat náklady v řádech stovek milionů korun, dodal.