Terminál Veleslavín: jedno stání pro auto za dva miliony

Veleslavín vizualizace II.

Veleslavín vizualizace II. Zdroj: Arch. atelier Ales

Terminál Veleslavín, který chce za 1,3 miliardy korun vybudovat pražský dopravní podnik v Praze 6, se setkal s ostrou kritikou obyvatel městské části a občanských sdružení. Je dle nich předražený, ohrožuje dotaci Evropské unie ve výši osm miliard korun, a škodí životnímu prostředí. Magistrát možná projekt předělá.

Na to, že je půl deváté večer, je v sále Národní technické knihovny v Praze 6 ve čtvrtek pěkně živo. Několik desítek občanů přišlo na debatu o budoucnosti významných staveb v městské části, a s většinou projektů nesouhlasí. Odpor budí zejména chystaný terminál Veleslavín zamýšlený pro 600 automobilů a 28 autobusů.

Podle platformy 23 občanských sdružení radikálně zhorší životní prostředí, cena parkoviště je předražená a na projektanta, ani na organizaci, která zajišťuje inženýrskou činnost, nebylo vypsáno výběrové řízení.

„Terminál Veleslavín má být navíc pouze dočasný. Polovina podzemních parkovacích stání a spodní stavba ve Veleslavíně, vybudované za městské peníze a dotaci z Evropské unie, má později připadnout soukromému developerovi, který má nad terminálem postavit pět pater kanceláří,“ vysvětluje přítomným Jiří John za platformu občanských sdružení. Jeho slova provází ironický smích z publika nebo výkřiky fuj.

Občané Prahy 6 protestují proti Terminálu VeleslavínObčané Prahy 6 protestují proti Terminálu Veleslavín | Tereza Capkova

Verzí Veleslavín nahradil dopravní podnik terminál Dlouhá míle, který měl být součástí rychlodráhy mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště Ruzyně. Tato varianta, na níž byl zpracován posudek v rámci procesu EIA, je však v současnosti pro podnik nesplnitelná. Na prodlouženou trasu metra A a Dlouhou Míli měla také směřovat dotace EU ve výši osmi miliard. „Neboť respektuje životní prostředí obyvatel města,“ dodal John.

Podle ministerstva dopravy se Evropská komise žádostí pražského dopravního podniku o dotaci na stavbu metra zabývá od loňského srpna. „Projednávání výše uvedené žádosti s Evropskou komisí je v tuto chvíli ve finální fázi, dokončení schvalovacího procesu se předpokládá v horizontu dvou až tří měsíců,“ sdělil serveru E15.cz mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

V novém projektu Veleslavín vyjde podle Johna jedno stání pro osobní automobil hrubým výpočtem na dva miliony korun, běžná podzemní stání se realizují za 200 až 300 tisíc. „Podmínky nad tubusem či stanicí metra mohou být obtížnější a zvýšit cenu na 500 až 600 tisíc korun, z čehož ale vyplývá, že ve Veleslavíně půjde o více než trojnásobné předražení, a to se ještě nezačalo stavět,“ podotkl.

Veleslavín vizualizaceVeleslavín vizualizace | Arch. atelier Ales

„My ještě prověřujeme, zda by nebyla možná jednodušší konstrukce, která by měla ocelový skelet, a která by mohla být zhruba za třetinu této ceny,“ řekl Radiožurnálu náměstek primátora Josef Nosek. Město má prý na přeprojektování jen dva měsíce. Hotovo totiž musí být do října 2015. Jinak přijde o osmimiliardovou dotaci z Bruselu na prodloužené metro. „Jestliže se ukáže, že projednání té jednodušší stavby, která by byla levnější, nejsme schopni stihnout, tak nám nezbude nic jiného, než stavět variantu za 1,3 miliardy,“ upozorňuje Nosek.

Podle tiskového mluvčího Prahy 6 Adama Halmošiho jde o záležitost hlavního města. „To musí rozhodnout o konečné podobě projektu,“ uvedl. Na otázky, zda se Praha 6 postaví za své občany a jejich kritiku projektu, Praha 6 neodpověděla. Dopravní podnik se i přes dostatek času k projektu nevyjádřil.

: