Nový Kindle je rukavicí hozenou Applu
Bezosovi sice chybí vizionářské charizma již zesnulého zakladatele Applu, ale jeho Amazon disponuje o to agresivnějšími metodami, jimiž se snaží dostat na samý vrchol. „Tohle nebylo ani tak představení produktu jako vyhlášení války,“ komentoval představení Kindle Fire HD analytik firmy Gartner Michael Gartenberg. „Je jasné, že Amazon jde po zákaznících Applu. Teď je Amazon konkurencí, kterou si Apple nemůže dovolit ignorovat,“ konstatoval.
Jistě, na tvrdě konkurenčním trhu s tablety patří Amazonu jen čtyři procenta oproti 68 procentům Applu. Rýsuje se ale změna. Možná to bude spíše souboj o druhé místo s Googlem. Prozatím.
Co totiž Amazon povyšuje nad běžného konkurenta, jichž je mnoho, je bezprecedentní historie. Firma ze Seattlu začínala jako on-line prodejce knih. Při jejím úpisu v Nasdaq se akcie prodávala za osmnáct dolarů. Dnes stojí 251 dolarů. Jen letos stoupla tržní hodnota Amazonu o 45 procent, čímž 181krát předčila očekávání. Apple svým nárůstem překonal očekávání jen čtrnáctkrát, Google patnáctkrát.
Kromě knih začal Amazon prodávat a doručovat vše ostatní. V roce 2007 vstoupil na trh spotřební elektroniky s čtečkou Kindle. Expanze do nových odvětví je pro Amazon typická. Před pár lety založil filmové studio, jež shromažďuje náměty a scénáře budoucích hollywoodských trháků. V srpnu přišel s první počítačovou hrou, do konce roku chce představit vlastní chytrý telefon.
Jan Sedlák: Amazon kašle na Wall Street a jde ostatním příkladem
Pověst firmy přitom výrazně předčí realitu, kterou ukazují čísla. Amazon při obratu třinácti miliard dolarů za první čtvrtletí vydělal jen sedm milionů. To je však třeba brát ne jako problém, ale spíše odraz pomalé, dlouhodobé Be-
zosovy taktiky, která zpočátku tak rozčilovala akcionáře.