Prodej PC i notebooků v Česku klesá dvouciferným tempem

počítač, notebook

počítač, notebook Zdroj: profimedia.cz

Prodej počítačů na českém trhu ve 3. čtvrtletí klesl o 14 procent na 293 tisíc kusů. Výrazněji se propadl prodej notebooků, a to o 16 procent. Poptávka po klasických stolních PC klesla o desetinu. Uvedla to analytická firma IDC. V uživatelských segmentech doznala největšího propadu poptávka velkých korporací. Dvouciferný pokles postihl ale i poptávku domácností a malých podniků.

Za poklesem podle analytika IDS Petra Švagrovského stojí čekání zákazníků na nový operační systém Windows i negativní nálada spotřebitelů. Projevily se rovněž výkyvy kurzu koruny, nedostatek velkých projektů a omezená dostupnost evropských fondů v důsledku korupčních afér. Část uživatelů také přešla od PC k mobilním tabletům.

„Propad postihl všechny segmenty, a to jak produktové, tak uživatelské. S výjimkou prvního čtvrtletí tohoto roku se trh stolních počítačů zmenšuje již dva roky,“ uvedl analytik IDC Petr Švagrovský.

Nejvíc klesá prodej netbooků, už jsou překonané

Nejvíce poklesl trh mini notebooků, tzv. netbooků, kterých se prodalo nejméně od vzniku této kategorie. Podle IDC bude propad dál pokračovat, protože tento typ počítačů se blíží konci svého životního cyklu a začínají ho nahrazovat inovativní produkty, jako jsou tenké ultrabooky. Dynamicky roste také trh stolních počítačů typu all-in-one.

Největší objemy osobních počítačů dodala na český trh ve třetím čtvrtletí opět HP, která dominovala také trhu stolních počítačů. Druhé místo obsadila Acer Group, která zároveň prodala nejvíc notebooků. Jako třetí se co do počtu PC umístila společnost Lenovo, která dosáhla svého historicky nejvyššího tržního podílu na trhu stolních počítačů.

počítačepočítače | IDC

Lenovo rostla jako jediná mezi největšími pěti hráči, a to o 43 procent. Svůj tržní podíl zdvojnásobila na 18,1 procenta. První HP mělo 21,5 procenta a Acer 19,9 procenta.

„Ačkoli trh počítačů ve třetím kvartálu meziročně klesal, Lenovo na rozdíl od konkurence zaznamenalo nárůst ve všech segmentech. Očekáváme, že díky tomuto trendu a i díky novým produktům, které nyní uvádíme na trh, budeme v tomto růstu nadále pokračovat,“ uvedl generální ředitel Lenova v Česku Petr Toman.