Televize se připravují na recesi v Evropské unii

Ještě před několika měsíci největší komerční televize optimisticky počítaly s mírným nárůstem trhu s televizní reklamou v roce 2012 v řádech několika procent. S eskalující dluhovou krizí a blížící se recesí však ředitelé Novy a Primy mají na stole i varianty, které předpokládají naopak pokles trhu.

„Plány na rok 2012 máme v několika verzích. Od optimistické až po krizi. Ale i krizová varianta nám umožňuje postavit program o síle letošního roku,“ věří ředitel Primy Marek Singer.

„Bedlivě sledujeme ekonomický vývoj a jeho prognózy a snažíme se je reflektovat v naší rozpočtové strategii na příští rok. Překvapilo by nás, pokud by někdo ignoroval zcela zásadní signály ohledně vývoje makroekonomických ukazatelů v České republice i v Evropě, které jsou patrné minimálně od tohoto léta,“ uvedl ředitel Novy Jan Andruško. Obě televize však ze strategických důvodů nechtěly přijímaná opatření pro příští rok blíže rozkrýt. Jak Nova, tak i Prima si ale bezpochyby budou chtít udržet marži EBITDA (zisk před úroky, zdaněním a odpisy), kterou si určily. Ta třeba v případě Novy podle zdroje deníku E15 činí mezi 45 až 50 procenty. Důležité tak bude v návaznosti na vývoj tržeb udržet rozumnou úroveň provozních nákladů a investic do programu.

Nova již dříve oznámila, že na jaře 2012 ve spolupráci se slovenskou Markízou spustí pěveckou show Hlas Česko Slovenska (licence společnost Talpa). Pokračovat by měly i seriály Ulice nebo Ordinace v růžové zahradě. Prima zase připravuje spolu s TV Joj reality show Hotel Paradise, jejíž licenci koupila od firmy Mentorn International. Hotel Paradise se však na jaře 2012 bude teprve točit, datum jeho uvedení není v tuto chvíli jisté. Hlas Česko Slovenska i Hotel Paradise jsou pořady s rozpočtem několika desítek milionů korun. Jak Nova, tak i Prima však ušetří díky rozložení nákladů na partnerskou stanici.

Boj o měření sledovanosti eskaluje

Spor Novy a zbytku Asociace televizních organizací, který zahrnuje mediální agentury, Primu a Českou televizi, o výběr nového organizátora měření sledovanosti je jen krůček od soudních tahanic. Ty by mohly vést až k rozvratu dosud jednotného systému. Nova pohrozila žalobou o náhradu související škody v reakci na krok jednatelky ATO Vlasty Roškotové, která ve středu podepsala rozhodnutí o výběru firmy Mediaresearch. Podle Novy je však k rozhodnutí o vítězi tendru potřeba souhlasu všech řádných členů ATO, tedy i Novy. Vítěz tendru v předběžné hodnotě 300 milionů korun by měl zajišťovat měření v letech 2013 až 2017.